Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Allergiförskola i Umeå!

Publicerad 2012-08-14 09:37:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

Allergiförskolan i Umeå!

http://www.skola.umea.se/reveljen.4.13c1b69101a982ca2a800082943.html

Information från hemsida:

Förskolan har fyra avdelningar, Myggan, Sländan och Humlan som är allergisanerade samt Bruno som är ett fristående hus på samma gård. Förskolan är belägen centralt i Umeå, i närheten av Hagaparken och har en trivsam utemiljö.
Vilka fördelar erbjuder Reveljen?
- erfaren personal med specialkompetens om allergier
- stora och välutrustade lokaler
- eget kök med anpassad och vällagad mat
- noggranna städrutiner och bra innemiljö
- bra utemiljö
-------------------------------

Uppdaterade sidor
Reveljen förskola
Mål och kvalitet
Kontakta oss
Avdelningar
Om Reveljen
Anpassa
Leken
Rörelse
Språk
Traditioner
-------------------------

Yoga på Reveljens förskola
Yoga är ett underbart sätt att röra sig och ge barnen motion. Yoga gör barnen starka, smidiga och ger lederna maximal rörlighet. Detta är särskilt viktigt idag när barn ägnar mer tid än någonsin åt stillasittande aktiviteter.
I yogan tränar barnen grundrörelserna rulla, åla och krypa. Yogan innehåller mycket balans, korsa mittlinjen och koncentration.
En viktig del av yoga för barn är att det inte ska finnas några krav på prestation eller att man måste vara duktig. Barnen får låta fantasin vara ett redskap. Många av yogans olika positioner har fått sina namn från djur
och natur, vilket inspirerar barnen till egna fantasier om hur vi kan göra egna rörelser.

Samtidigt som det är en lek så ger övningarna fysisk smidighet, koordination, balans, energi och avslappning.

Vi har yogamattor, tända ljus och yogamusik.
Yoga är inte bara fysisk träning:
• Lita på sig själv
• Lära känna sin kropp
• Förstå kroppens egna unika förmåga
• Utveckla kreativiteten och fantasin
• Känna glädje
• Lära sig lyssna
• Förstå att man inte behöver tävla och vinna för vara bra
• Tålamod
• Koncentration
----------------------------------

Mina funderingar!

En reflektion som jag gör är huruvida det fungerar med ljus om man är extra retbar efter förkylningar o reaktioner pga allergi/överkänslighet.......
Det brukar inte fungera för mig. Utlöser rethosta.....

Annars är det jättebra med allergiförskola.

Jag tålde inte att vara på lekis som det hette när jag var liten. Jag blev bara sjuk o aldrig frisk....... O jag hade iom detta inga vänner el bekanta som barn normalt har o som följer med till samma skolklass el paralellklass.....
Det var ett h....e!

Jag fick inte heller arbetsträna på Reveljen pga:
Citat
'dom sett så många nya ansikten.'

Detta var en jättemegablunder från deras sida. Anser jag.

Jag är ingen hoppjärka o jag hade o har extremt mkt varierande utbildningar o erfarenheter som hade kunnat vara till nytta för både personal föräldrar o barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela