Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Bristande till obefintlig allergi/överkänslighetsanpassning hos Umeå Kommun!

Publicerad 2012-08-22 02:23:45 i RIS- Huvudlöst bemötande!

-På en avd. på dåvarande Unebyggdens Sjukhem/Äldrecenter där jag arb.tränade orsakade en 15-20 meters doftranka till Leg.SSK väldigt många astmaanfall hos en arbetskamrat som tvingades att uppsöka akuten flera ggr/v. Jag har ingen aning om hur många ggr denna SSK blev tillsagd.

-På en avd där jag arbetstränade lade inte Avd.föreståndare till djur på befintligt dörranslag om allergi/överkänslighet mot jordnötter hyacinter mm.

-Dåvarande Kommunhälsa brydde sig inte om min allergis/överkänslighets omfattning o dess krav. Läkaren satte sig inte in i situationen. Planerades återgång till avd där det sprang en massa djur.
Jag utbrändheten jag hamnat i pga kampen för anpassad arbetsmiljö övergick då till utmattningstillstånd med tillhörande depression o ångest.

Skyddsingenjören på Kommunhälsan kunde inte göra ngt pga Umeå kommun inte betalade för ngn sådan insatts..... Hur nu kommunen kunde tro att en rehab utan miljöanpassning någonsin skulle kunna lyckas.....

-Umebyggdens Sjukhem/Äldrecenter där personalen tog med sig sina hundar som smet iväg lite hit o dit med ägare i arbetskamrater i släptåg. Hundarna var inte där för Vård- o Omsorgstagarna.
6 avd plus sjukgymnastik/arbetsterapi: totalt 13 hundar som inte togs in genom fönstren.
Jag förslog flera gånger till dåvarande områdeschefen att man skulle bygga hundgårdar för personalens hundar som får psykbryt av att vara ensamma.

Kommunerna har ansvar för allergi/överkänslighetsanpassning för personer med allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irriterande dofter iom sitt ansvar för vård- skola- omsorg o anhöriga o arbetsmiljö praktikmiljö osv:
-vård- o omsorgstagare med A/Ö.
-vård- o omsorgstagare med anhörig med A/Ö.
-anställd med A/Ö.
-möjliggöra för arbetssökande med A/Ö
-arb.tränande anställd med A/Ö.
-presumtiv vård-omsorgstagare.
-PRAO/PRYO/praktikant/ studerande med A/Ö.
-arb.marknadsplacerade
-osv osv.

Jag kände mig slängd o nedgrävd på Dovamyra av Umeå Kommun både som:
-vård- o omtsorgstagare med A/Ö.
-vård- o omsorgstagare med anhörig med A/Ö.
-anställd med A/Ö.
-möjliggöra för arbetssökande med A/Ö
-arb.tränande anställd med A/Ö.
-presumtiv vård-omsorgstagare.

Hundar: fördelning:
2st:
Chefen för arb.ter/sjukgym. tog med sig 2 hundar som vistades på 3 olika kontor. Minst. Varav det ena krävde passage genom sjuk.gym. Övriga 2 delade korridor. Bottenvåning.

1st:
USK:a tog med sig sin Bernadsenner till jobbet på avd på bottenvåningen. Hunden vistades på utrymningsbro utanför rummet innanför USK-rummet/behandlingen. Hunden smet oräkneliga ggr genom dessa rum avd.korridoren antrekorridor in till sjukgym med ägare mfl i släptåg.

1st:
avd.föreståndare på övervåning tog med sig sin lilla hund till jobbet 5 dgr/v. Denna hund skulle vistas på förest.kontor med barngrind i dörren. Detta fungerade inte. Hunden sprang ständigt i ägarens hälar samt smet iväg o skrämde vård/omsorgstagare på den egna avdelningen o angränsande avdelning där jag arbetstränade.
På denna avd.planerade avgående/tillträdande områdeschefen att jag skulle skolas in med en utomordentlig SSK o att jag sedan skulle jobba natt.

När jag sade nej till detta utomordentliga tillfälle sågades jag jäms med fotknölarna pga jag sade nej till sett utomordentliga tillfälle som jag inte såg som ngt utomordentligt tillfälle eftersom det gick emot dom krav som min allergi/överkänslighet ställer o att både min husläkare o hudläkare sade att jag inte skulle lägga till den fysiska stress som nattarbete innebär till den fysiska stress som redan finns pga min medicinska sjukdom allergi/överkänslighet.
Jag fick då en krisreaktion pga det totala o upprepade oförståendet hos områdeschef avd.först o den MAS som jag o facket kallat på för min rökning o som tog parti mot mig.

3st:
på avd på övervåningen där jag arbetstränade visade det sig att det vistades 3 hundar regelbundet trots att nytillträdd onrådeschef frågat innan jag placerades där.
2 var personalägda o dom vistades på balkongen.
1 kom med en anhörig som var pensionerad Akut.SSK o som skulle vara SÅ förstående. Vilket hon inte var. Hon kom när jag inte var där visade det sig. Mötte henne i avd.korridoren när jag skulle gå på timmar en lördag.
När jag sa att det var sagt att det inte skulle vara några djur där ens när jag var ledig sa denna Fd akut.SSK:a
citat
-'Gå hem om du är allergisk'-med bortviftande gester med båda armarna. -
Slut citat.
Varvid jag bröt ihop o blev långtidssjukskriven.
Jag hade då också varit i långsam försämring under arbetsperioderna o blivit bättre under lediga dagarna.

1st:
såg jag följa med ägare in till avdelning på bottenvåning.

1st:
Såg jag sommartid alltid sittande/liggande kopplad utanför staketet till uteplatsen. Vet ej om hunden någonsin var inne på avd.

1st:
Ledarhund till massör. Vistades på dennes kontor/mottagningsrum.
I samma korridor/entré som sjukgym 2 avd o arb.ter. Bottenvåning.
Denna hund har legitimt skäl att finnas I lokalerna.
Men!
Djuret ska dock tinte orsaka kortvariga el långvariga reaktioner hos personer med allergi/överkänslighet mot djur.
Jag föreslog att det skulle byggas hundgård till denna hund också.
Jag förmodar att denna massör även skulle ta emot patienter med allergi/överkänslighet mot bla djur.

1st hund
Flera kattungar
:min egen avdelning. Jag förstod inte till att börja med att jag reagerade så mkt på dessa djur. Att dom problem med hälsan som jag hade före o i synnerhet efter infektionen 1995 berodde på alla dessa djur på min egen avdelning. Jag fick ofta rinnsnuva rinnande svidande ögon kliande näsa o ögon....

Då på den tiden hade jag inte det skinn på näsan som jag har nu.....

Arbetsplatsombudet hade tom fackträff hemma hos sig o sin katt.
Jag hade ingen nytta av ombudet under min rehab.
Jag hade inte heller ngn hjälp av ombudet vid mina IVF-behandlingar. Kändes som att hon drev med mig.
Lokala fackombudet kämpade inte direkt för mig o min situation.

Centrala fackombudet behövde inte kämpa mot landstings- o kommunförbundet. Hans förvåning hördes mkt mkt tydligt genom telefonen. Jag fick 3 månaders avgångsvederlag o inga inskränkningar i framtidens möjligheter till anställning hos kommunen. Men vägen till detta vederlag är en LÅÅNG historia.

Jag återkommer med resterande hundar.....

Kommentarer

Postat av: uska

Publicerad 2013-07-09 06:36:26

Hundar och husdjur för övrigt är väldigt viktigt på många boenden just för att de boende mår bättre både psykiskt och fysiskt.vilket finns dokumenterade avhandlingar och bevis på.genom din blogg eller gnällsida.får man bara intrycket att hela omvärlden ska leva efter dej.detta funkar faktiskt inte.

Svar: Hahahahaaaaa..... Ja du! Så kan man också tycka! Du har antagligen inte varit m om astma o allergianfall. O inte heller upplevt att ngn kär anhörig el vän fått det. Strukturell diskriminering är inte lätt att uppmärksamma el se. Den ser man bara om man vill. Jag förmodar att jag har skrivit att det ska vara kontroll på djuren. Djurförare så att djuren inte smiter iväg dit dom inte ska vara. Det ska också skiljas på var det får vara djur o inte vara djur. Det har jag förmodligen också skrivit.
Gerd Elise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela