Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

E-mail ang A/Ö-anpassning UMU osv!

Publicerad 2012-08-25 08:38:35 i RIS- Huvudlöst bemötande!

25/8-2012 E-mail till UMU mfl.

[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]

O allihopa till [email protected]

Ang. Allergi/Överkänslighet!

Hej Anders Birgitta o Maria!

Jag håller på med att bygga upp en blogg med fakta o information om allergi o överkänslighet mm.
Samt inte minst RIS o ROS när det gäller huvudlöst respektive föredömligt bemötande från inte minst utbildad o i många fall legitimerad personal.

Jag anser att det så finns en stor brist i bemötandet från ansvariga o personal inom hälso sjukvård o omsorg.
Landsting o kommuner har ingen koll på djur rök/damm o parfym/irriterande dofter.

Behovsbedömmare boendeplaserare MAS:ar Områdeschefer osv osv har ingen koll på var det finns/har funnits djur rök/damm parfym/irriterande dofter.

Vi med A/Ö tvingas in i icke anpassade vård o omsorgsmiljöer.
Med psykiskt våld.
Vi körs över el nonsjaleras.

En Leg.SSK som ger astmamediciner ger samtidigt en stor dos parfym. Vilket förtar effekten av läkemedlet.

En Leg.SSK som sätter justerar o byter dropp orsakar astmaanfall vid varje kontakt. O fortsätter med detta trots tillsägelse. Situationen löses genom att en Leg.SSK kommer från Lung-Allergi-Med-klin.

En Leg.SSK är en 10-15m doftranka orsakar flera gånger/v astmaanfall hos en arbetskompis som tvingas uppsöka akuten varje gång. Huruvida denna SSK blev tillsagd vet jag inte. Jag jobbade på denna avd.ett litet tag.

På samma avd togs hundar in trots info till områdeschef att det inte förekom några djur. Jag blev dålig. Det togs in djur bakom ryggen..... Lång historia slutar där för tillfället.

Historierna är många när det gäller huvudlöst beteende.

Detta är under all kritik.

Enda lösningen är som jag ser det att samtliga utbildningar inom Medicinska Fakulteten ska vara djur- rök-/damm- parfym-/irriterande doftfria.
Både när det gäller personal professorer studerande osv osv.

Detta för att bygga upp en kunskap om hur man gör o en väl fungerande beredskap för att överhuvudtaget klara av att åstadkomma en A/Ö-anpassad miljö för arbete o vård/omsorg.
Kunskapen innefattar det faktum att tex parfymfritt inte fungerar utan parfymfritt i hela hushållet.
Kunskapen innefattar konsten att bryta spridning av allergener/irritanser på ett effektivt sätt.

Alla disputationer promoveringar kongresser symposier konvent osv osv skall vara djur- rök-/damm parfym-/irriterande doftfria så att våra representanter kan medverka o delta på dessa utan att bli dåliga el försämrade i tvingas att bryta sin medverkan el deltagande o fara hem el på akuten.

E-maila om det är ngt. El skriv brev. Ring inte.

Blogg:

http://gerdeliselundsten.blogg.se

Mvh!
Gerd Lundsten
Pärkällarvägen 7
903 65 Umeå


Skickat från min iPhone

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela