Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Hamstringskadan nr 7! Böj inte i höften! Tips o idéer!

Publicerad 2012-11-27 07:29:08 i Kategori?

Första tiden ska man böja så lite som möjligt i höften för att inte tenja på trasiga senor el göra så att skadade muskler drar ihop sig ännu mera o därmed öka rupturen/bristningarna.

2 Alvedon fungerar bra i början när det gör mkt ont.

Sedan måste man snabbt sänka dosen så att man fortfarande känner att kroppen säger ifrån så att man inte gör fel o sträcker muskler o senor över rumpa o baksida lår.

När det gäller diffusa symtom på ruptur vid skadetillfället som då känns som en vanlig sträckning, måste man vara observant o inte ta Alvedon utan kräva Ultraljudundersökning o MR.

När det bara känts som en sträckning vid skadetillfället så gör det ont när man belastar. Här är det som sagt viktigt med ultraljud o MR för riktig diagnos.

Sitta på kudde över hörnet på en stol så att det skadade benet o klinkan
är fritt att gå diagonalt ned mot golvet är bra så att vikningen/böjen i höften blir så liten som möjligt.

En hög typ barnstol med kudde är bra att sitta på med den friska klinkan o den skadade klinkan o benet diagonalt nedåt.

Liksom att ligga på kökssoffan o äta med tallrik glas osv på bordet. Bålen är diagonalt uppallad med kuddar o det ska vara ett rakt avspänt höft/lår-läge.

Toasituationen är onekligen jobbig.

Här underlättar det att sätta friska benets fot vid sidan om toastolen o så låta det friska låret bära upp vikten tvärs toaringen.
O den skadade klinkan o låret blir så 'lyft' diagonalt från toaringen. Ngt bakåt från bålen sett o utåt nedåt mot golvet.

Detta fungerar bra för mig som kvinna.
Det bör fungera för män.

När det gäller avföringen underlättas situationen om man äter 2 päron 2 ggr per dag o att man tar ett par matskedar solrosolja el olivolja per dag.
Det är nog ingen hit att bli trög i magen......
Jag har sluppit det.....
Tack o lov!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela