Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Laddat för blöta!

Publicerad 2012-11-16 16:55:50 i Mat/Recept

Vi kokade 2 rejäla bitar rimmad fläsklägg häromdagen o nu blir det blöta

Vi föredrar det lite tjockare o kraftfullare tunnbrödet. Som ex Lövångers osötade o Stödebröds korntunnbröd.....
Med riktigt smör o el lingonsylt till.

Vårt dagliga bröd giv oss i dag!
Tack o lov o pris!
Amen!

Kokt rimmad fläsklägg som vi gjorde för några dagar sedan o förvarat kallt:

När jag kokade läggen så kokade jag först upp ordentligt o bytte vatten o sköljde av läggarna o skrubbade grytan o fyllde på med nytt vatten.

Därefter hade jag i följande:
-En massa salt så att det i princip smakar sticksalt.....
-En skrubbad o skivad stor morot
-Skalad o skivad gul lök
-Skalet från 8 st skrubbade potatisar
-Skalad: skrubbad o lätt förskalad rensad kålrot.
-en matsked vitpeppar
-en msk kryddpeppar
-en msk fänkål
-en msk rosmarin
-en msk timjan
-en bunt lagerblad

När allt kokat så att köttet lossnar från benen så silas spadet över till en annan gryta. O dom urkokade grönsaks- o kryddresterna kastas i komposten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela