Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Rehab.skandalen! Uppdaterad!

Publicerad 2012-11-10 11:08:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

Rehab.konsulter
 
 
SkAF o Förs.K var med hela tiden.
 
 
I någorlunda rätt ordning:
 
1------Områdeschefer: Ture Marklund o Britta Rågfelt Avd.förest Thomas. MAS kallad på av mig o facket tar sida FÖR djur trots ansvar för personer med allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irrritanser.
 
Katastrof!
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling!
 
Jag sade NEJ till inskolning med en suveränt bra SSK på en Avd. där Avd.försest hade med sig sin hund 5dgr/vecka o att jag sedan skulle arbeta natt. Jag ska ingendera enligt min husläkare Konradsson o min privata hudläkare Elmros.
Jag blev sågad jäms med fotknölarna pga mitt NEJ till detta utomordentliga tillfälle som jag inte ansåg vara ngt utomordentligt tillfälle iom att dom helt gick emot dom krav som min Atopiska Polyvalenta Allergi ställer .....
 
Inskolning annan Avd.
Jag ringde o frågade nytillträdd områdeschef Britta Rågfelt om det var djur el inte på den avd. Hon visste inte så hon ringde o frågade. Nej det fanns inte några djur där....
 
När jag inskolades 4dgr före semestern insåg jag att detta inte stämde. En anhörig kom dit med en liten knähund typ..... Den hunden var där minst 3dgr av 4....
Jag tänkte att jag ringer avd.förest. på måndag men jag orkade inte.......
Jag grät o grävde o planerade trädgården o var ledsen hela semestern. Michael jobbade!
Sista måndagen orkade jag ringa o jodå! Det skulle gå så bra såååå den anhöriga var pensionerad akut-SSK Jag började jobba..... Jag blev snuvigare o snuvigare.... O städerskan använde skurmaskin varje gång.......
Blev förkyld. Kom tillbaka o blev dålig. Kom tillbaka.
Pratade försynt o försiktigt med vik.förest. om anslaget på dörren till våningen om allergi/överkänslighet mot hyacinter björkris jordnötter osv o att det skulle vara idé att lägga till pälsdjur..... Vilket inte fick ngn reaktion..... Sade då att jag skulle lägga till pälsdjur i den listan.
Gjorde det o dagen Efter var det överstruket. Ordentligt! Tvärs över hela papperet. Jag berättade detta försynt o försiktigt för vik.förest. o sa att det inte var roligt. O att hon borde lägga till pälsdjur..... Vilket inte hände.....
Jag sade då försynt o försiktigt att jag sättet upp ett eget anslag. Sagt o gjort. Underskrivet o uppsatt en fredag. På lördag morgon innan arbetets start var det borta vilket chockade dom arbetskanrater som gick in samtidigt med mig. Mig chockade det inte alls. Det följde diskrimineringen mobbningen....
När jag sedan skulle gå på timmar o kom ut från personalrummet så möttes jag av den anhörige med knähund i släptåg.
O jag sa:
'Men! Det är ju sagt att det inte ska vara några djur här ens när jag är ledig.'
Varpå den anhörige viftade undan mig med bägge händerna o armarna o sade:
'Om du är allergisk så..... GÅ HEM'
Överlägsenheten o föraktet i rösten gick att ta på. Kroppsspråket behövdes inte....... Det följde ord o tonfall.
 
Jag bröt ihop fullständigt!
Sedan kom det fram att det var minst 3-4 hundar på avdelningen.
Plus den avd.först.ägda hund som smet från grannavdelningen......
 
2------Dåvarande Kommunhälsan
Katastrof!
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling!
Ansåg att det var OK att det okontrollerat sprang djur på min arbetsplats vårdmiljö som även ska serva djurallergiska/överkänsliga personer. Mådde jag bra psykiskt skulle allt gå SÅÅ bra så..... Ha!
Umeå K betalade inte för några tjänster från Skyddsingengören som då inte kunde göra Arb.miljö-utredning där jag varit o jobbat o inte heller dit jag skulle för att Arb.träna.
 
3------Umeå Kommun-Pers.avd.
 
Katastrof!
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling!
 
4------Areum
 
Inte direkt ngn katastrof..... Fick mig att må bättre..... Ställde mig på fötter så att säga.
 
5------Umeå K. Pers.avd.
 
Den Allergianpasssade förskolan hade sett
'för många ansikten.' O tog inte
emot mig. Jag tar för givet att dom trodde att jag överdrev. Det brukar vara så med andra allergiska/överkänsliga.
 
HADE dom tagit emot mig hade dom aldrig behövt ångra sig. OM dom skött miljökraven som dom ska vill säga.
 
Jag undrar vad föräldrar o ledning TÄNKER NU?
När dom LÄSER vad jag gått igenom för helvete. 
Dom lär nog fundera en hel del över vad deras barns framtid kommer att innehålla.
Dom kanske ångrar sig. Men för detta tillstånd krävs ett visst mått av insikt.
 
Jag blev skickad till Hagaborg äldrecenter för arb.trän. o fick prata med föreståndaren. O under samtalets gång kom det fram att detta var inte heller Arb.miljöutrett.
Den grupp jag skulle placeras i ( som USK el som SSK?) var inte anpassad.  En anhörig med hund besökte en boende i gruppen varje vecka.
 
Och! I syskongruppen som hade samma korridor så var det en anhörig som kom flera ggr per vecka. Dessutom så fanns det både katter hundar o fåglar i trappuppgången.
 
O trappahuset upp till Hagaborgs personalrum stank cigarettrök.....
 
Jag bara skrattade o sa 'Det är ju typiskt. Det är inte anpassat här heller. Det är inte ens lönt att jag börjar atbetsträna.'
Jag for hem.....
 
6------Quranten Umeå
 
Katastrof!
Icke defraggade o scandiskade kallibrerade ytterst sega testdatorer.
Utredande Ps var inskolning/studerande o inte den som gjorde slutbedömningen.
Den personen som gjorde slutbedömningen hade ALDRIG pratat med mig. Dubbelnamn o fullt synligt funktionshindrad ansåg hon väl att jag skulle klara allt som 'inte ser el låter sjuk'...... Allergi o överkänslighet o dess krav var inte ngt att bry sig om.
Jag undrar hur MKT HJÄLP hon fick... Jag skulle gärna se henne klara sig utan hjälp..... Sittandes på sin rullkontorsstol.......
 
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling.
 
7------Försäkringskassan-Arb.förm.
 
Några tester gjordes.... Annars???
 
8------Areum!
Arb.träning på Ger.avd. där jag blev utparfymerad. Jag kunde inte vara i personalrummet för rapport...... Pga stinkande parfym.
 
Atb.trän. 25% upp till 50%.
1 st SSK-handledare som jobbade deltid o var barnledig. Vi var olika som natt o dag.
Jag fyllde då upp tiden ordentligt med 2 SSK-killar som huvudsakliga handledare. Det gick bra med dessa killar.
Uppföljning/utvärdering gick bra.
Frånsett argumentation med den Q-handledare som i mkt begränsad omfattning haft ansvar för mig.
 
Senare stämde inte referenser med det som redovisades på slutuppföljningen/betyget.
 
9------Areum!
 
Arb.träning på STD-Hud Mott. 50%-75%.
Jag fick INTE informera om min allergi/överkänslighet. Fick inte det anpassade jobb jag skulle haft.
 
Fick otalig ggr feedback om att jag varit LIKA DUKTIG o ARBETAT LIKA BRA som ordinarie personal. O det var lika många ggr som jag fick höra att det var TUR att jag var där annars hade det varit katastrof.
Jag fick såren att läka o läkarna blev imponerade o jag blev populär hos dom.
Detta gjorde sannolikt att jag blev en konkurrent till den informella chefen.... En USK:a vid namn Lena.
 
Umeå Kommun betalade inte så att slutbedömning/betygsättning kunde göras.....
 
10------Feelgood/Esculapen.
 
Katastrof!
Accepterade inte rättelse av min allergidiagnos. Min diagnos -Atopisk Polyvalent Allergi- blev Atypisk Polyvalent Allergi i deras ögon. Det var totalt omöjligt för mig att få detta rättat. SKAF tvingade dom till att STRYKA ordet Atypisk. Det var fruktansvärt.
Överlägset slentrianmässigt föraktfullt!
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling.
 
11------PersonalPartner Skellefteå (Quranten ingick nu i PP Umeå)
 
Ingen respekt/intresse för min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess krav o behandling.
Blev urförbannade när jag krävde att dom skulle gå igenom fakta om min Atopiska Polyvalenta Allergi o dess behandling o krav. Hade jag kommit i rullstol så hade hela problematiken/manualen legat uppslagen på det mentala bordet.
Överlägsna slentrianmässiga föraktfulla så tvingar dom in mig i en diagnos som inte stämmer med testresultaten......
 
Här fick jag dock veta att jag verkligen ÄR intelligent. Uppe i 3:e persantilen på en faktor o uppe på övre gränsen för normalvärdena....
Men!
Det är så dags! Jag är pga min allergi/överkänslighet inte van vid att bli bedömd som intelligent...
Snarast tvärtom.
Allergiska/överkänslighetsreaktioner osv SÄNKER intelligensen......
Så jag har inte vuxit upp med manualen för vad man för med en intelligens.......
 
O NU är min praktiska användning av min SSK-kompetens helt totalt försvunnen.
NU utgör jag inget hot......
Innebär inte ngn konkurrens.....
 
Och!
 
Socialstyrelsen är SÅ naiva att dom köper Komminernas tal on anpassning. Socialstyrelsen gör inga utredningar kartläggningen el registreringar av antalet djur inom Hälso- Sjukvård o Omsorg. Socialstyrelsen gör ingen genomgång utredning kartläggning av behovet av djur- rök-/damm- parfym-/irritansfritt hos individer funktionshindrade o äldre. Socialstyrelsen STRUNTAR BLANKT i dom krav våra allergier/överkänsligheter ställer.
 
Jag antar misstänker att både Socialstyrelsen o Länsstyrelsen ansåg att jag överdrev när jag ringde o pratade med dom om situationen per tfn.
 
Jag antar misstänker att både Socialstyrelsen o Länsstyrelsen KANSKE tom ansåg att jag busringde trotts att jag var mkt mkt MKT ledsen o förtvivlad.
 
Jag antar misstänker att både Socialstyrelsen o Länsstyrelsen ansåg detsamma om dom brev o e-mail som jag skickade....
 
Jag pratade med Arbetsmiljöverket också. Och jag antar misstänker att dom ansåg detsamma.... eftersom det INTe lett till n ågra utredningar eller rubriker i tidningarna  radio och TV....
 
Vilket gör mig LIVRÄDD!
 
Jag har som omfattande allergisk/överkänslig inget som helst skydd.
 
Vilket gör mig LIVRÄDD!
--------------------------------
 
Men!
Dom ska fortfarande kunna ge mig p andra med allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irritanser......
Vilket dom inte klarar........
 
Hälso- Sjukvård o Omsorg SKA kunna tillhandahålla god o SÄKER vård behandling omsorg till:
 
1-
Hälso- o Sjukvårds o Omsorgtagare med allergi/överkänslighet!
 
2-
Anhöriga med med allergi/överkänslighet!
 
3-
Arb.mark.placerad med allergi/överkänslighet!
 
4-
Studerande med allergi/överkänslighet!
 
5-
Elever med allergi/överkänslighet!
 
6-
PRAO/PRYO med allergi/överkänslighet!
 
7-
Omplacering/Arb.rehab.placerade med allergi/överkänslighet!
 
8-
Presumtiva hälso- sjukvårds-o omsorgstagare med allergi/överkänslighet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela