Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Serevent!

Publicerad 2012-11-05 04:32:17 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

Serevent fungerade inte för mig. Det tog ett år för att konstatera detta. Vilket inte är ovanligt enligt lung-allergiläkare.

Jag upptäckte att jag långsamt samlade på mig mer o mer slem som inte kom upp. O att orken inte blev bättre....

När jag slutade med Serevent o gick över till annat läkemedel gick det fort att börja hosta upp slem som smakade unket dammigt arkiv o Serevent.....
Vilket inte säger lite.....

Så var uppmärksam på att Serevent på sikt inte fungerar som förväntat.
Läs nedanstående citat ur FASS.

Var också uppmärksamma på att kombinationen Seretide kanske inte heller fungerar som förväntat.
Läs nedanstående citat ur FASS.

Problem med effekten kan eventuellt bero på för låg styrka enligt:

Citat ur FASS:

SERETIDE i styrkan 50 mikrogram/100 mikrogram lämpar sig inte för behandling av vuxna och barn med svår astma; anpassning till lämplig dos av inhalerad kortikosteroid rekommenderas innan en fast kombination ges till patienter med svår astma.
Slut citat!

Citat ur FASS:

KOL

Vuxna:
1 inhalation (50 mikrogram salmeterol + 500 mikrogram flutikasonpropionat) 2 gånger dagligen

Speciella patientgrupper:
Ingen dosändring krävs till äldre eller till patienter med nedsatt njurfunktion. Erfarenhet av behandling av patienter med nedsatt leverfunktion saknas.
Slut citat!
Citat ur FASS:
SERETIDE är inte avsedd för behandling av akuta astmasymtom, då en snabb och kortverkande bronkdilaterare skall användas. Patienten skall instrueras att alltid ha sin anfallskuperande medicinering tillgänglig för att behandla akuta astmasymtom.
Behandling med SERETIDE ska inte påbörjas under en akut svår astmaexacerbation, eller vid en akut eller markant försämring av astman.
Allvarliga astmarelaterade biverkningar och exacerbationer kan inträffa under behandling med SERETIDE. Patienter ska uppmanas att fortsätta med behandlingen, men samtidigt rådgöra med läkare om astmasymtomen kvarstår eller försämras efter initiering av behandling med SERETIDE.
Ökad användning av kortverkande bronkdilaterare för att lindra symtom tyder på försämrad kontroll, varför patienten bör undersökas av läkare.

Plötslig och progressiv försämrad astmakontroll är potentiellt livshotande, varför patienten då skall uppmanas att kontakta läkare för bedömning. Behandling med ökad dos kortikosteroider bör övervägas.
När ordinerad dos av SERETIDE inte ger adekvat behandlingseffekt, bör patienten också kontakta läkare för ny medicinsk bedömning.
När symtomen är under kontroll bör man överväga en gradvis nedtrappning av dosen. Regelbunden uppföljning av patienterna även under nedtrappningen är viktigt. Den lägsta effektiva dosen skall användas (se Dosering).
Ökad dosering av kortikosteroider bör övervägas vid behandling av astma eller KOL.

Behandling med SERETIDE skall inte avbrytas abrupt hos astmapatienter på grund av risk för exacerbationer. Nedtrappning bör ske under läkarkontroll. Symtomförsämring kan också ses hos patienter med KOL när behandlingen avbryts, varför detta bör ske under läkarkontroll.
Slut citat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela