Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

31/10-2012 Effekt av dagens träning!

Publicerad 2012-10-31 21:42:00 i Träning!

Lungorna svarade rätt på träningen.

PEF kl 20.40 innan kvällsmedicinerna var:

450 EU13826-standard: nya gula PEF-meter-skalan
=495 Wright-McKerrow: gamla vita PEF-meter-skalan.

Lungorna hade mao blivit tillräckligt starka/friska för att inte bli försämrade av det ökade andningsbehovet o det därmed ökade luftflödet som hade fungerat som hammare på kakel om slemhinnorna varit svullna.....

Nu är slemhinnorna mao så avsvullna mjuka medgörliga som mjuka kuddar så att luftflödet inte reflekteras mot slemhinnan utan luftflödets kraft absorberas som i en mjuk kudde el gardin....

Jag ska förklara tydligare sen...

O utandningen ca en dm under vattnet fungerar som en PEEP-flaska. Det motstånd, mottryck, som uppstår gör att lungorna vidgar sig såvida dom inte är inflammerade pga förkylning el allergisk/överkänslighetsreaktion.

Är lungorna inflammerade så packar lungorna ihop o drar ned verksamheten.

Dvs uteffekten/arbetet/W blir lägre pga minskat gasutbyte, syrgas koldioxid vatten (svett). Lägre fart kortare sträcka lägre viktbelastning.

Man blir andfådd o får högre hjärtfrekvens pga kroppens försvar på högt behov av gasutbyte. I värsta fall går man kloss i väggen o kollapsar....

Jag ska rita figurer osv o förklara bättre senare.
Jag har annat också som måste följas upp o kompletteras....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela