Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Det finns inga allergivänliga hundar!

Publicerad 2012-10-08 08:30:16 i Allergi/Överkänslighet-Fakta

Allergia nr6/2012
Sammanfattning av artikel:

Det finns inga allergivänliga hundraser.

Alla hundar släpper ifrån sig allergener. 200 hundraser har studerats. Resultatet från mindre studier pekar åt samma håll. Däribland sk allergivänliga raser som aierdalterrier pudel spansk vattenhund o labradoole.

Magnus Wickman Professor i barnallergologi vid Karolinska Institutet i Sthm är inte förvånad eftersom allergener är proteiner som är viktiga o fyller en biologisk funktion hos djuren.

Studien beskrivs som den mest välgjorda. Hår har klippts loss. Pälsarna har dammsugits för att komma åt mjäll. Golvdamm har samlats från hundarnas hem. Luftburet damm har samlats vis statiskt elektriska skålar.

Samtliga hundar släpper ifrån sig allergenet Can f1 som ligger bakom allergiska/astmatiska reaktioner. Det finns skillnader mellan raserna men skillnaderna mellan individer i samma ras var ännu större o slog då ut skillnaden mellan raserna.

Ngt oväntat så fanns dom högsta nivåerna av allergenet i hår- o pälsprover från sk allergivänliga raserna. Pudlarna mest o labradooles därefter. Minst hade labrador retorikers som inte ansågs vara allergivänliga.

Hanar o honor utsöndrade lika mkt allergener.
Kastrerade hundar hade oavsett ras mindre luftburet allergen.
Labradoodle hade mindre allergen i golvdammet.

Studien visar en tendens till att en hundallergisk ägare kan vänja sig, hyposensibilisera sig, vid sin egen hund. Men det kräver en daglig kontakt med djuret. O effekten försvinner när kontakten upphör. Tex när personen bor en studietermin på internat/annan ort. Detta borde följas upp anser Professor Magnus Wickman i barnallergologi.
Slut artikelsammanfattning!

Jag för min del funderar på detta med att det kan gå så bra länge o väl med den egna hunden o så efter en förkylning så blir det etter värre o det går helt plötsligt inte alls..... VAD beror DET på????? DET skulle jag vilja veta.......

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2013-08-13 21:51:55

Intressant

Svar: Tack för att du tycker att det är intressant! Uppskattar mkt att du tycker det!
Gerd Elise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela