Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Svampen o Smultronstället del 5!

Publicerad 2012-10-05 10:12:06 i Flicka Tonåring Kvinna!

Apropå kemikalier på Smultronstället o andra områden så är det viktigt att inte använda parfymerade tvättmedel blekmedel o sköljmedel till kläderna eftersom parfymen oxiderar o därmed irriterar hud o slemhinnor.

Det är också viktigt att komma ihåg att inte överdosera tvättmedel blekmedel o sköljmedel eftersom det då blir kvar kemikalier i kläderna som då ger reaktioner.

SKONA NEUTRAL o ÄNGLAMARK har mkt bra oparfymerade produkter för kläder kök WC o städ i övrigt. Jag rekommenderar dessa produkter.

När det gäller deodoranter lotioner kremer osv med parfym så börjar parfymen att oxidera så fort förpackningen öppnas.
Denna oxidationsprodukt är irriterande för hud o slemhinnor.

Det är också så att kroppens egna personliga kemikalier reagerar med de oxider som uppkommer, iom tex parfymen i den deo som används under armarna, o därmed får man en än värre lukt än kroppens ursprungliga doft.

Sedan har vi det faktum att den kombinerade effekten av alla kemikalier o parfymoxider från olika kläd- hud- hygien- hårvårdsprodukter reagerar med varandra o med kroppens egna kemikalier o orsakar än värre lukter än vad avsikten var.

Till denna kemiska katastrof tillkommer också kemikalierna i make up o hårstylingprodukter.

Borttvättad el rubbad bakterieflora orsakar också dålig lukt. Men kan då också väldigt lätt få svamp som brev på posten istf den ursprungliga nyttiga o skyddande normalt sett ickeluktande bakteriefloran.

En 'ren kropp' tvättad med oparfymerade produkter el rent vatten el olja luktar inte dåligt.
En 'ren svett' luktar inte dåligt.

Jag undrar om produkterna innehåller mer el mindre beroendeframkallande ämnen.........
Detta med tanke på svårigheterna att få omgivningen, tex hälso- sjukvårds- omsorgsanställda till att börja med, att använda oparfymerade produkter.......
Utan att få psykbryt...... Men detta problem gäller oavsett arbetsplats.

Tvättar man alla kläder o textilier i minst 60 grader Celsius får man bort lukt av svett urin o avföring.
Man får även bort loppor o löss vilket tål att respekteras.

Det är egentligen ren SKANDAL att kläder o textilier överhuvudtaget FÅR tvättas lägre än 60 grader Celsius.
Det borde nästan vara lag på att inte tvätta under 60 grader Cesius.... Hmm!

Använder man även mkt mindre tvätt- o sköljmedelsmängd än angivet på förpackningen o ställer i tvättmaskinen på extra tvättvatten o extra sköljningar så slipper man även det skadliga kemikalieöverskottet.

Tvättmaskinsfabrikanterna är också väldigt noga med att man inte ska använda för mkt tvätt- o sköljmedel.... Tvättprocessen fungerar inte som den ska med för mkt tvätt- o sköljmedel. Det blir mao inte rent.

Kommentarer

Postat av: Gun

Publicerad 2014-07-01 11:39:05

Hej. Jag har en blogg som heter candidakosttillskott.se Jag tycker att du har skrivit väldigt bra om parfymer i tvättmedel och hudvård och undrar om jag kan få länka inlägget (Svampen o Smultronstället del 5!) på min blogg?
Ha en fortsatt fin dag!

Svar: Självklart att du får det! Det är såååå viktigt att man mår bra i underlivet o smultronstället. O att man är rädd om det. Varsam o tar hand om det! O är stolt över det! Jag har varit rädd om mig själv mitt hjärta min själ o mitt smultronställe. Jag har aldrig blivit kär förrän jag träffade Michael. Iom min omfattande allergi/överkänslighet så har jag dessutom varit rädd för att bli kär i ett kräk..... Men min jobbiga erfarenhet av mobbing osv i grundskolan har skyddat mig.... O min make Michael o jag har nu hållit ihop i 24,5 år..... Kramar!
Gerd Elise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela