Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

HANDISAM 4!

Publicerad 2012-09-16 07:26:25 i Politik!

Välkommen till handisam•Gör tillgängligt •Tillgänglig verksamhet•Personalpolicy

7Personalpolicy

En arbetsplats personal- och arbetsmiljöarbete avgör om personer med funktionsnedsättning kan arbeta där på lika villkor. Det handlar om hur rekrytering, befordran, internutbildning går till och hur arbetsmiljön är utformad. Det rör också rehabiliteringsansvar.


Funktionshinderperspektivet måste därför lyftas fram i arbetsplatsens olika policydokument, till exempel i personalpolicy, mångfaldsplan och arbetsmiljöpolicy. Med funktionshindersperspektiv menas att alltid utgå från att människor har olika förutsättningar. Då är det viktigt att hitta de hinder som finns för att alla kan vara delaktiga och att undanröja dem.

Här kan du läsa mer om

vad som är viktigt att tänka på vid rekrytering
vad som är viktigt att tänka på vid befordran
lagen som förbjuder diskriminering i arbetslivet.
Senast uppdaterad 2011-10-27Till sidans överkant

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela