Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Min matallergi!

Publicerad 2012-09-02 08:19:16 i Min Allergi/Överkänslighet

Min matallergi.

 

Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi mot en hel massa saker bla matvaror.  Jag ska inte äta maträtter gjorda på följande matvaror:

När jag är förkyld el har astma efteråt så retar tom particklarnas landning på luftrörens svullna slemmhinnor. Då retar blotta doften från mat som jag tål att andas in och äta i vanliga fall. Detta skall inte blandas ihop med allergi/överkänslighet.

Det finns berörings- och kemiska känselkroppar ända ut i i arteriolerna.

Dessa kommer i kläm när slemhinan är inflammerad presis som i ett sår eller blåmärke. Precis som det gör ont när man rör i ett sår el ett blåmärke så gör det ont när particklar landar på slemmhinnan. Kraften i smärtan beror på hur djupt in i luftrörets vävnad som infektionen/inflammationen sträcker sig. Ju mer den går in i slemhinnan och i musklerna desto mera ont gör det. Eftersom detta då också egagerar dom känselkroppar som finns i luftrörens muskler. Dessa muskler ska inte blandas ihop med dom muskler som går från luftrör till lungsäcken och revbenen.

Om man inte slutar att slå på blåmäörket blir det sår. Om man inte slutar att klia i ett sår så blir det sår.

Precis så är det även i luftvägarna. Det är därför det gör ont att nadas hosta prata. Luftsrömmen sliter på den svullna slemmhinnan precis som vinden i Grand Canyon. Beroende på hur djupt infektionen/inflammationen nått ner i luftrören så bestämms det var det gör ont och hur lungorna uppträder.

Central astma som låter klart och tydligt känns också centralt under bröstbenet. Hostattacker upphakningar wronki osv kommer tidigt i PEF-utblåset och som även triggas av prat skratt ilska fysisk aktivitet vad det än vara må. Kom ihoåg att vanlig slät-RTG inte visar tillstånd lindrigare än omfattande lungeingflammation.

Perifer astma/alveolit ger upphakningar lågmälda till tysta wronki o diffus smärta på slutet av PEF-utblåset. Som huvudsymtom har man ofta en diffus andfåddhet och brist på uthållighet acceleration och spurt. Detta tillstånd diagnsotiserar genom symtomen i slutet av in- ocvh utandning och fa genom Cor/Pulm Arbets-EKG eller genom Idrottsfys.test.ö

Parfym når ända in till aleveolerna liksom aeroba mögelsporer -partiklar som ger sk fliseldarsjuka.

Min matallergi:

Fich, Fisk 

Egg, Ägg

 Liver, Lever

 Seafood, Skaldjur

 Legumes, Baljväxter Soybeens, soya, Sojönor, soja

 Blue cheese/moldchese, Ädelost/mögelost

 Mushrooms, Svamp

 Saffron, Saffran

 Nutts, Nötter

 Olives, Oliver

 Rosehips, Nypon.

 Stonefrutes, Stenfrukter.

 Raw:

 Tomatoes, Tomater

 Oranges, Apelsiner

 Apples, Äpplen

 OK:

2-Egg Spongecake, 2-Äggs Sockerkaka.

Almonds, Mandel.

Pears, Päron

Bananas, Bananer

Root vegetables, Rotsaker

Onion, Lök

Garlic, Vitlök

Spices- Not mixtures. Kryddor- Ej blandingar helst.

All sort of Pepper, Alla Papparsorter

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela