Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

PEF-värden Standardavvikelser mm!

Publicerad 2012-09-02 02:28:03 i Lungor- Fakta

I all statistik finns det ngt som heter Felmarginal o den är +/- 5%.

Sedan finns det ngt som heter Standardavvikelse. O det är ett värde för en viss punkt, tex längd, som kraftigt avviker uppåt el nedåt i jämförelse med normalkurvan.

Som ex så avviker:

-min PEF på 520 Weight-McKerrow= 480 EU13826-standard för kön ålder o längd från normalkurvan. Jag är en Q på 55 år o 1,65 i längd.

-längden 2,51 m på en man väldigt mkt från Normalkurvan.

-Romeo - 19 år- världens minsta kroppsbyggare med sin längd på 84 centimeter. Läs mer Nr 1 nedan.

-en lungkapacitet på 11.68 liter som Peter Reed, en elitroddare från England har. O han har dessutom ASTMA. Läs Nr 2 mer nedan.

Nr 1
Romeo - en liten STARK

http://mobil.aftonbladet.se/halsa/article11350094.ab?partner=wwwredirect

”Min storlek har aldrig stoppat mig”
13 feb 2008 En blonderad hurtbulle i flashiga gympaskor.
Ja, Romeo är kroppsbyggare.
Och nej, det är inget fel på din syn.

Den 19-åriga indiern är bara 84 centimeter lång. Det gör honom till världens minsta bodybuilder – och till den självklara attraktionen för alla som tränar på Leo Health Club i staden Phagwara.
– Jag har alltid varit i god form, men sedan jag började träna har jag blivit berömd för min styrka, säger Aditya Dev till Daily Mail.
Inte skrytsam
Han kallas kort och gott för Romeo.
Och tro inte att han är skrytsam.
Efter två års regelbunden gymträning lyfter han, med lätthet, 1,5 kilos-hantlar med en arm.
Det motsvarar 16 procent av hans kroppsvikt.
– Min storlek har aldrig stoppat mig. Jag måste vara världens starkaste dvärg.
Romeo lyfter vikter, tränar aerobics och dansar. Han har varit gäst i otaliga indiska tv-shower – och fått mersmak.
Vill uppträda i London
Nu ser han fram emot en karriär i underhållningsbranschen. Men det är inte pengarna som lockar:
– Jag har en bra inkomst, men att vara rik intresserar mig inte. Min dröm är att resa mycket. Jag vill uppträda i London, säger han.

Hans Österman


Nr 2
Peter Reed: tävlingsrodd på OS-nivå.

-Rower Blows Fitness Records Away
1:18am UK, Wednesday 28 January 2009
Peter Reed in action at the Institute of Naval Medicine

Email
By Geoff Meade, defence correspondent

http://news.sky.com/story/660132/rower-blows-fitness-records-away

A British Olympic rowing gold medallist has proved his lungs are among the largest in the world after smashing records used to measure extreme military fitness.

Peter Reed caused red faces at the Institute of Naval Medicine when he was pitted against physical requirements of the service.

The Navy lieutenant's efforts tore up standards that have been used for years to assess the stamina of Royal Marines.

For most of them he was off the scale and as a result, he officially possess the world's largest pair of lungs.

They have a measured capacity of 11.68 litres - almost twice the normal average.

Even Miguel Indurain, the legendary multiple Tour de France winner renowned for his stamina in the mountain stages, could only hold eight litres of air.

The US-born athlete's first attempt at a simple lung capacity monitor blasted the pointer off the graph.

At the second hurdle, gauging what is called "tidal breathing" - which involves fully inhaling and exhaling - his score shot up to 158% of the average for his age range.

The final test was the most strenuous - maximum effort on a rowing machine for 10 minutes.

Days after being the first UK rower to announce his bid for 2012 gold, the 27-year-old blasted an incredible 220 litres in and out every minute.

That is equal to four average car fuel tanks, or enough fill the biggest double-door refrigerator.

And all this from a man who suffers from asthma.

"I developed it after I started serious rowing," he said. "It's not a problem.

"I'm allowed to use an inhaler before each event, so my performance is not at all affected."

Despite being one of nature's rarities, he is not as barrel-chested as one might imagine - expanding to 46 inches.

Although, he can hold his breath for a full two minutes.

While the statistics are impressive enough, no doubt Lt Reed is much in demand when it comes to blowing up party balloons.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela