Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Allergi o Överkänslighet- Behandlingens mål!

Publicerad 2012-09-13 06:54:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

13/9-2012

Målet med den icke farmakologiska behandlingen (allergianpassningen) o den farmakologiska behandlingen (läkemedel) är att allergin/överkänsligheten SKALL vara under god SYMTOMKONTROLL o i LUGNT SKEDE.

Vi med allergi/överkänslighet SKALL med andra ord SE o LÅTA KÄRNFRISKA UT.

Det är här problemet från omgivningen kommer.

När jag har berättat om min A/Ö o dess behandling o miljö- o aktivitetskrav för tex läkarstuderande chefer arbetskamrater mfl så ser jag hur det tidigare INTRESSET övergår i ett mkt illa dolt FÖRAKT. Som då utmynnar i att miljö- o aktivitetskrav INTE uppfylls. I synnerhet om inte reaktionerna kommer inom 5 minuter efter allergen-/irritansprovokationer.

Detta är ett stort problem för mig o andra med A/Ö iom att det hela ofta utmynnar i att omgivningen mer el mindre med psykiskt våld tvingar mig o andra med A/Ö till A-/Ö-reaktioner pga allergen/irritansprovokationer (våld överfall). Reaktioner som förstör våran hälsa o kondition för en kortare el längre tid framöver. Detta förstör då också våra möjligheter till att arbeta få en inkomst o göra våra arbetsinsatser i samhället.

Dessa påtvingade (överfall) reaktioner förstör även våra möjligheter till teambildningens inkorporerande/asimilerande delaktighet o jämlikhet inom arbete o fritid. Vi försvinner ju när vi får våra reaktioner o vi är ofta extra känsliga när vi kommer tillbaka. O omgivningen är förbannade över att vi har varit borta. Dom tänker inte på att deras nonsjalans o förakt för miljökraven mm är orsaken till vår frånvaro på arbete o fritidsaktiviteter. Detta omöjliggör våra möjligheter till naturlig o självklar delaktighet o jämlikhet.

Det är värst när nonsjalansen o föraktet kommer från chefer o personal inom hälso- sjukvård- o omsorg. Mao dom som SKALL TA HAND OM OSS när så krävs.

Jag vägrar att få reaktioner på beställning från omgivningen för att dom ska få bevis på min A/Ö. Det är lika med påtvingat självmord (snabbt el långsamt) att tvingas till reaktioner pga omgivningens oförstånd o snedvridna krav på bevis på min A/Ö.

Det är misshandel att utsätta en A/Ö person för allergen-/irritansprovokation.

Vi behöver inte veta om provokationen för att vi ska få en reaktion. Reaktionen är redan i aktion innan vi blir medvetna om att den är aktiverad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela