Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

1/4-2013! Djurmys på vår bekostnad!

Publicerad 2013-04-01 07:08:27 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

1/4-2013! Djurmys på vår bekostnad!
 
Vad jag förstår på stora bilden i artikeln så utgörs djurens utrymme av en stor del av en av dagverksamhetens lokaler. Kanske tom den stora samlings- o aktivitetssalen.
 
Malte Ellen o Indira! 3 hundar som verkar ha lagt beslag entré, korridorer o andra rum på vägen till den stora lokalen. 
Dom lär ju knappast ta sig in genom ett fönster.
 
Att Åsa Boman säger att hundarna får vara inom ett visst område för att minimera riskerna för personer som är allergiska mot pälsdjur.
 
Det är låter ju bra. 
Men som sagt så ser det utrymmet ut att vara en mkt stor del av en mkt stor aktivitetslokal.
 
Jag frågar mig om ansvariga för verksamheten verkligen har tänkt igenom situationen som uppstår. Samtliga ytor bord stolar fönsterbrädor hyllor gardiner dukar stoppning i stolar fotöljer osv osv blir bemängda av spridda o  kringförda allergenero irritanser. Detta går inte att få bort med en vanlig veckostädning. Under tio års tid. 
 
Jag kommer att besöka dagverksamheten Växthuset iförd Halvmask m endagsfilter o utvärdera om det verkligen är tillgängligt för personer med allergi/överkänslighet mot djur rök parfym/dofter. 
 
Dom frågor jag ställer är följande: 
-kommer hundar med förare in genom en egen entré skild från övriga?
-har hundarna m förare o djurälskande aktivitetsintresserade egen farstu toaletter o samlings- o aktivitetslokal skild från övriga entréer kapprum toaletter lokaler boenden osv?
-är entré kapprum toaletter korridorer o lokal märkta m anslag som säger att det förekommer levande djur i lokalerna?
-är djurföraren utbildad i allergi överkänslighet o immunförsvarets 4 typer av sätt att reagera allergiskt o överkänsligt? Symtom? Komplikationer i form av diabetes KOL infarkter osv osv osv?
-är förare o ansvariga medvetna om att det kan ta allt från 5s till 10 dagar för immunförsvaret att reagera på det av djur o förare införda allergener o irritanser?
 
Jag kan som omfattande allergisk/överkänslig inte lita på att dom som är ansvariga för dagverksamhet o hälso- sjukvårds- o omsorgsverksamhet inom kommun o landsting verkligen vill åstadkomma verksamheter som verkligen är tillgängliga för personer m allergi/överkänslighet mot djur rök parfym/dofter.  
 
Så jag har nu försökt att genom A-A-föreningen Umeå i samarbete m ABF, starta upp en kurs den 2/4-2013. 
En kurs i 'Allergi o överkänslighet fakta träning o gemenskap'. 
En kurs som är djur- rök- parfym-/doftfri samt delvis elsanerad. O som går i så anpassade lokaler på HSO Umeå.
 
Men! 
Det verkar inte gå!
 
Orsaken är följande:
 
Stödet o sammanhållningen mellan personer med allergi/överkänslighet är bedrövlig. 
 
Jag, o andra, tvingas även att kämpa med människor med mindre omfattande allergi o överkänslighet än vad jag har.
O inte nog med det!
Jag, o andra, ska dessutom tvingas kämpa med ledamöter o supleanger i styrelsen för lokalföreningar, som i Umeå, för Astma o Allergiförbundet.
 
Så länge vi med allergi o överkänslighet inte kan samarbeta o anpassa oss själva till djur- rök- pardym-/doftfritt o kämpa för det gemensamma bästa ska ingen medlem i A-A-förbundet o dess lokalföreningar o dess omgivning klaga över dålig respekt o obefintlig anpassning. 
 
Jag kommer att fortsätta att kämpa!
Jag kommer att fortsätta att stå på barrikaderna!
Upp till kamp!
 
Genom tidningar osv.
 
Gerd Lundsten 
Umeå 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela