Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

27/8-2013! Kompletterat! Äta ute! Föredömligt bemötande!

Publicerad 2013-08-27 16:23:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

27/8-2013! Kompletterat! Äta ute! Föredömligt bemötande!

Jag var ute o åt lunch i dag efter uträttat ärende. Det var på Hotell Björkens restaurang (Sodexo). O jag o min make Michael har ätit middag där flera ggr pga vissa orsaker. Nu denna gång var jag där själv o åt lunch.

Det har varit mkt mkt trevligt o tryggt iom att personalen som bemannar restaurangen har bemött mig o min omfattande allergi o överkänslighet på ett mkt mkt bra sätt. Artigt omtänksamt respektfullt o kunnigt. O att dom har bra råvaror samt kockar i tjänst som kan laga till anpassad mat.

Jag har känt mig lika befriad från oro o rädsla varje gång jag har varit där o ätit. Det finns inte ord för hur skönt det känns att få uppleva detta. 

Det  som jag ev kunde önska i övrigt är att det kunde ha varit mer fantasifulllt tillagat.
MEN! Det är underbart att veta o känna att jag mår bra av maten. 
Det andra som gör mig lite ledsen är att detta är en restaurang på ett patienthotell. Dom är vana vid allergier o överkänsligheter. Det som gör mig ledsen är att jag inte får samma goda bemötande på andra restauranger. Det blir en massa jobbiga diskussioner el konstigt kroppsspråk som säger mig att jag eg inte är välkommen tillbaka.
 
Jag är född 1957 o första gången skolmaten fungerade som den skulle var hösten 1988..... När jag började SSK-utbildningen. Orsaken var att Vårdgymnasiet Högskolan tog skolmaten från lasarettsköket........

Jag höll på att falla baklänges när jag kom på att det fungerat i flera månaders tid utan störningar. O jag kom också på hur djupt kränkande det var att komma till skolbespisningen o vara hungrig o inte få ngn mat. Mötas av -Ja just ja! Du ska ha annan mat! Var har vi den? Jaha inte här! Inte där (På spisen!) I kylskåpet? Nähä! Vad har vi i frysen? Det var väldigt mkt uppstekt pannkaka o palt. O stekt falukorv....... Att jag inte blev mentalt allergisk mot stekt falukorv förvånar mig. Jag fick oftast fara hem o äta lunch. Mamma mer el mindre tvingades vara hemma pga den dåliga respekten för min sjukdom...

Andra skolår så har det ofta varit samma biffar 5dgr/vecka..... Det har ofta varit mkt torftigt o inte näringsmässigt fullständigt...... Som om det handlade om att 'lära mig veta hut' o inte vara så tejput i maten. Dvs petig i maten.

O jag anser att jag bör få bättre o mer väl tillagad mat på en restaurang än vad jag o min make själva kan åstadkomma hemma.
Dvs snyggt prydligt o näringsmässigt fullständigt. Även om det råkar vara lunchrusning.
En talrik m köttbullar o ris utan ngt mera är oförskämt o knappast försvarbart för en utbildad kock på en riktig restaurang. Jag är också väl medveten om att en talrik m köttbullar o ris är höjden av lycka i många länder m svår fattigdon.

Men!

Hotell- o Restaurangutbildade kockar bör vara utbildade i -Kost vid sjukdom-.

Ngt annat är ren skandal o diskriminering.
Detsamma gäller kunskaperna om kocher, halal, vegan o vegiterisk kost på olika nivåer, fruterianer osv osv osv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela