Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

28/7-2013! Apropå ventilation värme o kyla!

Publicerad 2013-08-27 15:36:04 i Allmänt

28/7-2013! Apropå ventilation värme o kyla!
 
Vi hade en kille från Umeå Energi hos oss som kollade fjärrvärmeanläggningen. Han gav även råd om hur man kan spara pengar....
 
O det var genom att stänga ventilationen när utetemperaturen är -15 *C el lägre på vintern. Ventilationen ska då fungera genom SK självtagna......
Vilket självbedrag?
I moderna o täta hus?
 
Gör man så i kommunala o landstingsägda hus klarar man knappast kravet på  luftväxling på arbetsplatserna o skola omsorg mfl verksamheter. O inte heller på allmänna lokaler för kultur osv osv. Inte undra på att personalen klagar på att det är kvavt instängt o dåligt m luft. O att vi med allergi o överkänslighet får problem. 
 
Min erfarenhet är att luften varit bra i ett halvår typ efter superrengöring av ventilationsaggregat o ventilationstrummor o filterbyte för att sedan försämras i rask takt till samma tillstånd som innan den stora atbetsmiljöåtgärden. Samma  temporära förbättring av luftkvallireten sker vid aggregatbyte.
 
Det enda som ger konstant förbättrad ventilation är tätare filterbyten o ingen avstängning av ventilationen vid yttertemperatur på -15*C el lägre. 
 
Jag var en mkt snabb sväng på UMU:s bibliotek förra vintern o det var gräsligt grymt dålig luft.... 
 
Jag fattar inte hur dom tänker.......
 
Men å andra sidan så var jag o Michael bla o tittade på Falu Koppargruva. O historiskt sett var det så grymt dålig luft där förr i tiden pga alla eldar att man inte såg handen framför sig när man gick bland husen till o från jobbet..... 
O det eldades ju i gruvgångarna också för att spränga berget.....
 
Så detta m dålig luft är i o för sig inte ngt nytt.
O kampen för bra arbetsmiljö fortsätter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela