Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

30/8-2013! Kompletterat! Mardröm! Djur inom äldreomsorgen o att dö!

Publicerad 2013-08-30 07:38:40 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

30/8-2013! Mardröm! Djur inom äldreomsorgen o att dö!
 
Varken kommunens behovsbedömmare el MAS:ar el Områdeschefer mfl har den blekaste aning om var det finns djur el har funnits djur, hundar, katter, fåglar osv. 
 
Hundar o katter har en stor förmåga att smita o ta sig in överallt. Det är också väldigt vanligt att hundar o katter få glida runt överallt utan kontroll el tillsyn. Det är också väldigt vanligt att personalen tar med sig sina egna hundar på varje arbetspas. Detta gäller även föreståndare o andra chefer. Det förekommer även att avsökande regelbundet tar m sig sina djur.
 
Jag har även varit m om att arbetsrehab.-konsultfirmor (8-10st firmor o omgångar) slentrianmässigt o regelmässigt undvikit att kontrollera arbetsmiljön innan jag skickats på arbetsträning. Vilket inte fungerat. 
 
Jag har även regelmässigt utsatts för utredande PS-test-formulär som saknat relevans för mitt funktionshinder, en medicinsk sjukdom m stora relevanta krav på omgivningen vilket orsakat o orsakar problem för omgivningen.  Vilket utgjort hinder för mig att erhålla o behålla att arbete inom hälso- sjukvård o omsorg. Dom verksamheter som ska klara av att m kort varsel ta hand om mig o andra m allergi-överkänslighet mot djur rök/damm o parfym/irriterande dofter.
Vilket dom inte klarar.
 
Hade jag suttit i rullstol hade rehab.konsulterna haft det mentala biblioteket från A-Ö på det mentala skrivbordet direkt.
 
Jag har pga allt detta haft följande mardröm på sista tiden
 
Jag har vaknat i princip varje natt av att jag drömt om att jag dör kvävningsdöden m en katt svassande runt näsan på mig o en hund som en krok bredvid mig på täcket......... Utan att kunna göra ngt åt det...... Pga jag inte når larmknapoen, det saknas personal intresse kunskap...... Osv. 
Jag drömmer om att jag innan jag dör förtvivlat skräckslaget söker larmknappen, fumligt o svagt slår i sängens räcken o i sängbordet o river ned saker från det osv osv innan jag slutligen dör kvävd. Med en pingpongboll till tunga o igensvullna ögon o tät näsa o en åtsnört igensvullet svalg..... En mkt obehaglug strypsnara-känsla.... Som jag upplevt förr.
 
Äldreomsorgens boendeformer ar inte vanliga lägenher. Vi är tvingade att bo på särskilda boendeformer när vi pga sjukdomar o skador inte längre klarar att 'bo hemma' själva längre pga högt vård- o omsorgsbehov. Det är inte ngt man kan klara av själv längre pga olika former av sjukdomar o demenser osv. 
Det är väldigt bekvämt för kommunerna att skylla på att omsorgens rum o lägenheter betraktas som omsorgstagarens egna privatas hyreslägenhet. Vilket gör att kommunen frånsäger sig allt ansvar för den uteblivna allergi- o överkänslighetsanpassningen o kontrollen av rum o lägenheter. Vilket inte fungerar för oss m allergi-överkänslighet mot djur rök/damm o parfym/irriterande dofter mm.
 
När vi själva kan välja hyres/insatslgh o hus utifrån som varit o är djur rök/damm parfym/irriterande doftfritt så är det lugnt. Vi kan då även hindra att djur tar sig in genom öpppna dörrar o fönster. Vi kan då också hindra 2-benta vandrande parfymflaskor från att komma in. Vi klarar då också av att byta in- o utluftsfilter i ventilationsanläggningen o rengöra aggregatenkliv klarar även av att veckostäda o hålla undan dammet som trots alla försiktighetsåtgärder fortfarande innehåller allergener o irritanser som kan orsaka aktiverade symtom om det blir för hög konsentration. Koncentrationer som oftast är mkt lägre än dom normala gränsvärdena för god boende- o arbetsmiljökontroll. Detta gäller även offentliga lokaler osv. Vilket gör att vi m allergi o överkänslighet har krav på åtgärder utöver vanlig  a miljökontroll.
 
Jag har som grädde på moset även varit med om att från fredag till måndag 'köras över' o hänsynslöst 'bli manglad ned i avgrunden' av områdeschef o geriatrikavd.föreståndare när pappa skulle flyttas från ger.avd till särskilt boende. Tvärt emot dom krav på djur- rök-/damm parfym-/irriterande doftfritt som ställts på boendet iom våra allergier/överkänsligheter när ansökan på särskilt boende gjordes 3 månader + inneliggandetiden + utskrivningsklartiden före.
 
Det fanns mao mkt gott om tid att bestämma plats o utbilda o anpassa personal vård- o omsorgstagare o anhöriga på boendet, i hela trapphuset o gårdsplanen osv osv.
Jag har dessutom blivit utestängd från min svärmors boende på Julafton 2012. Pga jag protesterade o blev ledsen bestört o arg pga man trots grundlig information släppte in hund på boendet. Jag är fortfarande chockad av hur överlägset o högfärdigt en av dom medföljande anhöriga betedde sig gentemot mig. Liksådant blev jag av hur en av personalen betedde sig När hon kränkande o vedervärdigt kastade ut mig.
 
Det är diskriminering av värsta sort. Gränsande till misshandel. Jag har inte ens rätt att bli arg o försvara mig O min hälsa.
 
O så har jag ett berg av mediciner. Hjärtsvikt pga hjärtmuskelskada efter infarkt i samband m isår infektion 1995. Jag har drabbats av hjärtastma/hosta lunginfiltrat ödem o hjärtmuskelförstoring pga skadan. Hjärtat påverkas dessutom av alla försämringar i lungorna. Sk astmahjärta uppstår.
Det skulle underlätta väldigt mkt för mig om hälso- o sjukvård o omsorg anpassade sig medvetet efter våra krav på Reglerat djur- rök-/damm- parfym-/irriterande doftfritt istf att reagera som i en sandlåda m -göra-tvärtom-reaktioner- o -ja-ska-minsan-inte...- o -hon-ska-d.....r-inte-komma här o.....- osv osv osv....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela