Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

14-15/2-2013! Träning! Städning! Sång! Familj!

Publicerad 2013-02-15 21:55:13 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

14-15/2-2013! Träning! Städning! Sång! Familj!
 
Till min stora förvåning så har jag fått tillbaka rösten. Inga spattiga lungor som stör luftflöde o stämmband. 
 
Jag städade o sjöng ikapp m:
 
•John Kluge på hans skiva -Songs for the heart- 
•Mendelssohn -Richte mich Gott- SATB
•Rips -Mässa för SATB
 
Jag sjöng i mina S1- T- o B-lägen. Det gick inte att sjunga över skarven. Då hackade hoppade o for rösten åt alla håll.  
Det går mkt lättare att städa när jag sjunger. 
 
Jag gjorde bensparkar åt alla håll vid gungstolen. 
Jag låg på rygg o gjorde höga benlyft med ett ben i sänder. O vinklade o sträkte i fotleden varje gång. 
 
Inget drag i stortån. Utan benens egen styrka lyfte  benet till ca 110* från utgångsläget liggande mot golvet. 
 
15/2-2013!
Kl 02.07:
Jag hostar slem vilket är 
JÄTTESKÖNT! 
 
Det är sång-andningsövningarna-städrörelserna o gymnastiken som gett resultat.
 
OBS! 
Att jag ALLTID har lågt under huvudet/ryggen.
Jag har aldrig någonsin, i princip, högt under huvudet. Annat än om jag är så fruktansvärt dålig o tät i svalget o svullen att tungan lägger sig ivägen för andningen.... Mkt sällsynt! Ngn gång  per 15-20 år......
 
Jag föredrar att gå upp o ned ur sängen, sitta i gungstolen, ha lågt under huvudet o vrida o vända på mig åt alla håll med överkroppen för att dränera lungorna..... Står i princip på huvudet i sängen för att få utförsbacke för det sega slemmet.
 
Kl 02.18:
Tömmer näsa o bihålorna också.
 
Hostar fortfarande slem!
-Hö sidliggande 
-Vä sidliggande
-På knä m kälkbackerygg o huvudet nedåt. 
-Vriden hö sidliggande. Förhindrar också sammanväxningar.
-Vriden vä sidliggande. Förhindrar också sammanväxningar.
 
Kl 02.29:
Hostar fortfarande slem iom lägesförändringarna.
 
Kl 02.42: 
Stått på huvudet i sängen. 
Fick upp lite slem.
 
Kan vara färdigdränerat för denna gång....... Zzzzzzznakzzzzznarrrkkk!
 
Kom ihåg 3 saker när det gäller lungor!
 
 
 
-Allergi-överkänslighetsanpassning!
-LÄGESFÖRÄNDRING! = All rörelse! 
-Mediciner!
 
Kl 5.20!
Sovit gott! Zzzznaaaaarrrrrkkkk!
Känner av några hamstringmuskler. Hmmmmmm........ 
Zzzzznaaaarrrrrrkkkk............. Öööh
 
Kl 7.53!
Fick upp lite slem efter lägesförändring alldeles nyss!
Lungorna har pipit mkt! 
Började för ngn timme sedan.
 
Kl 20,38!
 
I dag har Michael har hälsat på sin mamma.
 
Vi har också båda 2 hälsat på min pappa. Michael klippte honom o jag hjälpte honom med naglarna på både händer o fötter.
 
Vi hade en träff med pappas kontaktperson också. 
 
Det är mkt mkt vemodigt att träffa pappa o likadant för Michael att träffa sin mamma....... 
Mkt känslor!
Det är mkt roligt att min bror o hans fru var upp i somras så att min bror fick träffa pappa. 
 
Vi har kört lite träning i kväll:
-Halva armhävningar med knäna i backen. 
-Knästående diagonalbalans.
 
Jag har gjort:
-bensvängar 
rakt framåt/bakåt, 
diagonalt framåt/bakåt,
-sidledes karatekickar
-joggat runt i rummet (o hallen) framför TV:n.....
-stretschat framsidorna av benen/bålen på dansar/gympasätt. 
-stretschat baksidorna på både benen o ryggen genom tidigare beskrivna yogaställningar.
 
Kl 20.50! K-med.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela