Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

2/2-2013! Tränat! Städat! Promenad!

Publicerad 2013-02-02 17:20:06 i Hamstringskada

2/2-2013! Tränat! Städat! Promenad!
 
När jag dammsög under sängar bord o byråer så passade jag på att stå så att jag noggrant o kontrollerat stretschade hamstring i hö ben.
 
När jag skurade golvet stretschade jag också hamstrings samtidigt som jag sköljde ur o vred levangens trasa. Det funkade bra. 
 
Jag viker ihop mig mer som en fällkniv än jag gjorde i går.
------
Det går bättre med balett-battement i dag än i går. 
O likadant med Iyengar Yoga-
------
Janu Sirsasana:
-vä ben rakt gick bra m huvud mot knä o BRA andning. 
-hö ben rakt går ännu inte med fullt ihopvik. Går med ca 45* vinkling av överkroppen o med drag i fot o lyft huvud.
 
Balettarianten av denna rörelse/ställning är med det ena benet i 90*-vinkel ut från bålen o med underbenet vinklat bakåt istf framåt..... O det andra rakt framåt som man böjer/sträcker sig fram över med drag i fotbladet. 
 
-Vä ben rakt/hö vinklat går BRA!
-Hö ben rakt/vä vinklat går bättre än Yoga-varianten. Kommer närmare knäet med ansiktet.....
-----
Parvritta Janu Sirsasana:
-över vä ben går bra.
-över hö ben går ännu inte alls bra. Når nästan inte att hålla i tårna med övre armen.
 
Pascimottanasana: 
Här viker jag ihop till lite mindre än 45* vinkel mot benen. Jag håller upp huvudet o tittar rakt fram o drar i fotbladen.
 
Ardha Matsyendrasana 1:
Gör gott i den yttre hamstringen....
Jag får göra FLER vridna Maricyasana..... Innan jag gör fler Ardha Matsyendrasana.......
 
Det är viktigt att jag gör rörelsernas rätt ordning......
 
Solhälsningen Surya Namaskar är också viktig att göra.....
Liksom Uttanasana 1o 2.....
........... Och.......fler asanas...... Och......
 
...... Framför allt inte ge upp! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela