Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

13/3-2013! Tränat! Joggat!

Publicerad 2013-03-13 15:10:55 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

13/3-2013! Tränat! Joggat!
 
Kl 7.00! M-mediciner! PEF:
430 EU13826-standard
=495 Wright-McKerrow
 
Kl 8.30! Kontroll PEF!
450 EU13826-standard
=495 Wright-McKerrow
 
Joggat för första gången sedan tidigt i höstas!
 7*C o strålande sol.
Dubbla uppsättningar dubbar på skorna........
 
Tungt o mkt långsamt men stadigt. Utan kramp i vaderna el extra mediciner.
Puls: 155-160 enligt Polar Pulsklocka.
 
Stannade o gick bara för att känna vad benen tyckte om det. O dom ville inte gå. Dom ville jogga.
Helt sanslöst glädjande o uppmuntrande.
 
Halvvägs började jag känna lite i ryggslutet men det gick över med bättre hållning, mindre svank, o teknik.
 
Alldeles mitt framför elljusspåret fick jag ett tillfälle med puls över 190 just i samma ögonblick som jag gick över till att gå.
Dock helt utan smärta o tackypne.
 
Första halvan av sträckan är i princip utför hela tiden fram till viadukten under Kullavägen o därefter blir det långsamt sugande uppförsbacke hela vägen hem. O det gick bra det också.
 
Det är förmodligen blodtrycksmedicinen Amias/Candesartan/Candesartad osv som tidigare har  spökat med sina biverkningar i form av sänkta vita o röda blodkroppar för lågt blodtryck puls, Svullnad i ansiktet svalget struphuvudet, svälgsvårigheter, försämrad lungfunktion, rethosta...... Kramp i vadmusklerna o fötterna osv.... Förkylningskänsla, fler o längre infektioner..... 
 
Kl 14.45! PEF-kontroll:
460 EU13826-standard gul skala
=504 Wright-McKerrow vit skala.
Inga känningar under bröstbenet El i huvud o ben o armar....
 
Ätit lunch. Städar för fullt!
 
Jag tar följande mediciner numera:
 
T Prednisolon 5mg 2+1
T Furix 1ggr2
T Theo Dur 1ggr2
T Kalium
T Rinomar 1ggr2-3 per dygn.
T Bisolvon 2ggr1-3 per dygn.
 
Oxis turbohaler 2ggr2. 
Max 6doser/dygn
 
Pulmicort 400mikrog 2ggr2
 
Ventoline Diskhaler 2ggr2 samt vid behov...... Ej utvärderat färdigt 
 
Bricanyl 2ggr2. 
Max 12 doser per dygn.
 
Rhinocort turbohaler 100mikrog 
2doser i vardera näsborren 2ggr/dygn.
 
Jag har mao minskat antalet mediciner o antal doser. Jag har mao försökt behandla biverkningarna till Amias/Candesartan/candesartad osv..... Skandal att lungan inte har järnkoll på sådant viktigt....
 
Jag har meddelat dom detta... 
Jag har meddelat Öron-Näsa-Hals-Kliniken detta viktiga eftersom jag varit i kontakt med dom en 3-4 ggr pga långvariga problem med infekterade o inflammerade stämband osv.....
NU vet jag varför dom blev så långvariga....
Jag har en helt annan miljö i munhåla o svalg struphuvud stämband o lungor nu.... 
 
Den långvariga infektionen i höstas berodde påtog på Amias/Candesartan/Candesartad osv.
 
OBS att man kan få klåda också..... 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela