Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

20130318! Mina aktuella Allergi- och Hjärtmediciner!

Publicerad 2013-03-18 03:29:37 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

20130318! Mina aktuella Allergi-  och Hjärtmediciner!

 

MOT URKALKNING:

Alenmat Veckotablett 70 mg/dos:

(1 tablett 1 gång/vecka) Här är problemet att jag måste ta tabletten 30 minuter före jag äter frukost.

Mot urkalkning pga imobilisering pga:

- postmenopaus (östrogenbrist)

- nuvarande Hamstringskada

- tidigare långvarig Depression/Ångest och depressiva tillfällen därefter osv som påverkar naringsintag o styrke- o konditionsträning.

Calcichew- D3 Spearmint Tuggtablett 500 mg/400 IE:

1 tablet ggr 2/dygn.

Mot urkalkning pga imobilisering pga nuvarande Hamstringskada o tidigare långvarig Depression/Ångest och depressiva tillfällen därefter osv. O före det långvarig kamp mot imobilisering pga komplikaitoner efter luftvägsinfektion 1995.

MOT ATOPISK POLYVALENT ALLERGI SAMT ÖVERKÄNSLIGHET:

Rhinocort Turbohaler 100 mikrog/dos:

2 doser i vardera näsborren ggr 2/dygn.

Som jag anser fungerar bättre än sprayvätska när jag är snuvig. Lurar mig inte att snyta mig. Torrare ögon. Öppnare örontrumpet. Samverkar med tabletter på den punkten.

Oxis Turbohaler 9 mikrog/dos:

2 doser ggr 2/dygn. Max 6 doser/dygn.

Atrovent Sprayvätska 20 mikrog/dos:

4-6 doser ggr 2/ dygn. Samt Vid Behov!

Bricanyl Turbohaler 0,5 mikrog/dos:

2 doser ggr 2/dygn. Max 12 doser/dygn.

Pulmicort Turbohaler 400 mikrogram/dos:

2 doser ggr 2/dygn.

Prednisolon Tablett 5 mg/dos:

2 tabletter + 1 tablett/ dygn.

Theo-Dur Depotablett 200 mg/dos:

1 tablett ggr 2/dygn.

Receptbelagt. Ej förmån. (Konstigt! Är det SÅÅÅ billigt?)

Rinomar Tablett 25 mg/10 Mg:

1 tablett ggr 2-3/dygn.

Receptbelagt. Ej förmån. (Konstigt! Är det SÅÅÅ billigt?)

Bisolvon Tablett 8 mg/dos:

2 tabletter ggr 2-3/dygn

 

VID BEHOVSMEDICINERING!

I samband med förkylningar, allergiska-/överkänslighetsreaktioner o sekundärinfektioner.

Natriumclorid Spädningsvätska för parenteral användning:

För inhalation via portabel AIOLOS

 

EXTRA MEDICINERING PÅ HÄLSOCENTRALEN EL AKUTEN!

Ventoline/Atrovent-inhallation via egen medhavd Portabel AIOLOS, Albatross,

med patientstyrd knappreglerad nebulisatordistribution av vätskan.

Stördos Kortison.

När mina tröga lungor, oftast mkt tysta, inte behagar att bli bättre o släppa ifrån sig tapetklisterslemmet.

Kortisontrappa.

RECEPTFRITT FÖR NÄSAN:

Nasoferm: Vid behov:

1 dos i vardera näsborren ggr 3/dygn i max 10 dagar.

MOT HÖGT UNDERTRYCK OCH KÄRLKRAMP:

Orsakat av hjärtmuskelskada pga för sent disagnostiserad hjärtinfarkt. Som man som allergisk/överkänslig kan få pga immunkonglomerat/konkrement. Inte bara pga immobilisering osv.

Hjärtmedcinenen: Amias/Candesartan/Candesartad osv har jag slutat med av nyligt redovisade skäl.

Furix Tablett 20 mg/dos:

1/2-1 tablett ggr 2/dygn.

Pga Högt undertryck orsakat av vänsterkammarskada.

Kaleorid Depotablett 750 mg/dos:

1 tablett ggr 2/dygn.

Orsakat av vätskedrivande läkemedel. För att undvika muskelkramper.

Glytrin Sublingualspray 0,4 mg/dos:

1-flera doser Vid behov.

FÖR HUDEN:

Miniderm Kräm 0,5 %:

Emovat Kräm 0,05%:

Fria medel som jag använder:

Locobase Repair:

Mot kyla på vintern i ansiktet. Fungerar utmärkt bra. För mig!

På händerna när som helst.

Övrigt för huden återkommer jag med.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela