Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

2/3-2013! Tillägg! Parfym o doftöverkänslighet o mögelallergi!

Publicerad 2013-03-23 17:35:00 i Allergi/Överkänslighet-Fakta

2/3-2013! Parfym o doftöverkänslighet o mögelallergi!
 
Det finns känselkroppar för beröring/tryck ända ut i bronkiolerne mot alveolerna där gasväxlingen sker.
 
 Det finns känselkroppar för kemiska ämnen ända ut i bronkiolerna mot alveolerna där gasväxlingen sker.
 
Dessa känselkroppar reagerar på aerosoler som parfym irriterande gaser/dofter o mögel.
 
Aerosoler är ämnen som är små att dom svävar i luften o trasig ned ända till alveolerna där dom orsakar kemiska inflammationer o infektioner med feber.
 
När slemhinnan reagerar på irritanser/allergener så sväller slemhinnan o orsakar smärta i bronkiolerna när känsel/beröringsreseptorerna kommer i kläm.
 
När partiklar landar på slemhinnan i bronkiolerna uppstår också smärta vare sig det är kemikalie el organiskt ämne.
 
Alveolit o perifer astma kallas detta.
 
Organiska ämnen som mögel orsakar även feber. Sk fliseldarsjuka, trösskdammlunga vebeldarsjuka osv osv...
 
Jag undrar hur dålig psykiatrin anser att man ska tvingas bli.
Hur mkt parfym/irriterande dofter mögel osv ska man tvingas utsätta sig för?
I synnerhet som psykiatrin inte kan skilja på hyperventilation, under 20 andetag/minut o takypne, över 20 andetag/minut!
 
När man slagit sig med hammaren på tummen. 
Hur många ggr ska man då fortsätta att slå sig på tummen innan psykiatrin anser att man är psykiatriskt sjuk? 
1, 2 el 5 ggr? 
Eller?
Hundrafemtioälva tusen ggr?
 
När man har klämt tummen i bildörren. 
Hur många ggr ska man då fortsätta att slå igen bildörren på tummen innan psykiatrin anser att man är  psykiatriskt sjuk? 
1, 2 el 5 ggr? 
Eller?
Hundrafemtioälva tusen ggr?
 
Efter vad jag förstår så anser psykiatrin mer el mindre uttalat att doftöverkänslighet är en psykiatrisk sjukdom........
 
Vilket jag anser är mkt mkt konstigt eftersom man inte behöver känna doften för att bli dålig.
 
Symtomen gör sig gällande i slutet av utandning/inandning....... 
O som utebliven andra andning vid ansträngning.
Försämrad ork o uthållighet vid träning.
Försämrad uthållighet i tonen vid sång. 
Allmän trötthet under dagen.
 
Hur lång tid tar det innan en mängd alveoler är förstörda pga perifer inflammation?
 
Jag vill inte slå mig själv i lungorna!
 
Jag vill inte att andra ska slå mina lungor gula o blå!
 
Jag vägrar!
 
PS!
Att kroppen kan ta upp till tio (10) dagar på sig att reagera på en kemikalie. O parfym tex är uppdygt av flera olika ämnen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela