Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

25/9-2013! Äta ute! 'Hurra en allergisk gäst!' Utbildning! Ansvar! Diskriminering!

Publicerad 2013-09-25 22:09:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

25/9-2013! Äta ute! Kompletterad! 'Hurra en allergisk gäst!' Utbildning! Ansvar! Diskriminering!
 
Restauranger Cafeer o Krogar mm ska inte slippa undan att ta sitt ansvar för vår allergi o överkänslighetsanpassade mat fika osv genom att säga att
'Det är samma miljö!'
Eller säga att
'Vi kan inte garantera!'
 
Det det är att göra det lätt för sig. Det är att diskriminera mobba o kanske tom vara nazzistiskt....
 
Restauranger kafeer barer konditorier osv osv kan skicka sin personal på kurser i 'Säker mat!' 'Hurra en allergisk gäst!' enligt nedan.
 
Jag återkommer m aktuella kontaktuppgifter till Astma- o Allergiförbundet o dess utbud av kurser om mat. Det var svårt att hitta aktuella uppgifter via nätet. Så jag återkommer m aktuella uppgifter.
 
Från Astma-Allergiförbundets hemsida:
 
Citat:
MER INFORMATION

Hurra en allergisk gäst
Flera led i arbetet ska fungera bra på en restaurang för att gäster med allergi eller annan överkänslighet ska
kunna äta där; planering och inköp, förvaring, bordsbeställning, beredning, tillagning, servering och städning.

Hurra, en allergisk gäst! ger all information som behövs för att restaurangen ska kunna laga säker mat för alla.
Vem som gör vad på en restaurang varierar. Därför har vi valt att fokusera på de olika arbetsmomenten, istället
för på yrkesrollerna.

Kursen är uppbyggd kring fyra enkla grundregler. Om restaurangen klarar dem, så klarar ni allt!

Ni ska bara:
1. ha kunskap om matens innehåll
2. kunna informera om matens innehåll
3. hålla isär råvaror och redskap i köket
4. hålla rent


Baskursen Hurra, en allergisk gäst! riktar sig till all restaurangpersonal – att serva en gäst med matallergi är nämligen ett lagspel. Det är lika viktigt att utbilda serverings- och städpersonal, som personalen i köket. Kan du inte skicka hela din personal på kurs är det bra om du väljer ut representanter för varje yrkeskategori.

Var och när?
Baskurser arrangeras överallt i landet, utifrån önskemål och behov. Vi har för tillfället sex legitimerade utbildare
som reser runt och håller kurser. Flera restauranger på en ort eller i en region kan gå samman och beställa en kurs.

Kurser kan också arrangeras för enskilda restauranger. Deltagarantalet bör vara 15-25 personer per kurs.

Du kan anmäla din personal direkt på hemsidan. Vill du veta mer eller beställa en egen kurs – och därmed bestämma både tid och plats för kursen – är du välkommen att kontakta Marianne Jarl, projektledare på Astma- och Allergiförbundet,
telefon 08–506 28 200 eller 076–141 88 90. (Tfn-nummren stämmer!)

Omfattning
Baskursen omfattar en halvdag (fyra timmar) och inkluderar föredrag och grupparbeten.

Pris
Kursen kostar 2 000 kronor per deltagare. Moms på 25 procent tillkommer. När kurser arrangeras för enskilda restauranger kan eventuella kostnader för kursledarens
resa och hotell tillkomma.

Kursdokumentation
Alla som går baskursen får en praktisk handbok och ett diplom. Handboken kan också beställas separat från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).
Medlemmar i SHR betalar 75 kronor + moms per bok, övriga 120 kronor + moms. Beställ boken på telefon 08–762 74 00

(Min tfn-nummerkontroll: 08–762 74 00Visita- Svensk Besöksnäring
Sveav. 25
111 34 STOCKHOLM.
Varit in o kollat på hemsidan. Hittar inte ngn planerad kurs.)

Slut citat!

 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela