Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

17/11-2014! Minska risk för allergi-överkänslighet 1: livsmedel!

Publicerad 2014-11-17 12:41:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

17/11-2014!
 
Minska risk för allergi-överkänslighet 1: livsmedel!

Mat för barn 0 till 5 år > Ska man vänta med vissa livsmedel......

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Ska-man-vanta-med-vissa-livsmedel-till-spadbarn-som-har-allergiska-foraldrar/

Ska man vänta med vissa livsmedel till spädbarn som har allergiska föräldrar?
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print
Lyssna
För barn som har allergiska föräldrar gäller samma råd som till övriga barn: det är bra att introducera alla livsmedelsgrupper, inklusive fisk, ägg och mjölk, under barnets första levnadsår. Eftersom ägg och fisk bidrar med viktiga näringsämnen är det bra om de ingår i kosten när barnet börjar få vanlig mat.

Forskningen visar att risken för att barn ska utveckla allergi inte minskar om ägg, mjölk och fisk introduceras efter ett års ålder. Detsamma gäller för jordnötter och nötter. Om man ger jordnötter och nötter är det viktigt att ge små bitar. Små barn kan sätta hela nötter i halsen.

När det gäller vilken modersmjölkersättning man ska välja till barn som inte ammas och som har allergisk ärftlighet kan barnavårdscentralen ge råd.
Uppdaterad: 2014-02-06
Läs mer » Kostråd för spädbarn
Läs mer i frågor och svar » Vad ska man göra om man tror att barn inte tål ett visst livsmedel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela