Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

26/2-2019- Mina aktuella mediciner!

Publicerad 2016-07-17 09:43:00 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

Aktuella mediciner mot allergi-överkänslighet o hjärtsjukdomar

26/2-2019

 

MOT HÖGT UNDERTRYCK OCH HJÄRTSVIKT:

 

Orsakat av hjärtmuskelskada pga för sent disagnostiserad hjärtinfarkt. Som man som allergisk/överkänslig kan få pga immunkonglomerat/konkrement. Inte bara pga immobilisering osv.

 

CANDESARTAN tablett 16 mg/

1 t ggr 2/dygn.

 

Mot högt undertryck!

 

ÅTERINSATT iom att jag tål det BRA nu.

Det verkar som att kroppen vill ha det nu.

 

 

BISOPROLOL 5 mg/dos:

1 tablett ggr 2/dygn. 

VB 1/2 tablett.

 

För reglering av hjärtrytmen. Hjärtat ska gå jämnare. 

 

Jag har haft en sänkt dos på 1/2 t ggr 2/dygn en lång period pga jag inte mått bra av en högre dos.

Nu är jag sedan en ganska lång tid tillbaka på:     1 t ggr 2/dygn o det funkar väldigt BRA.

 

Gjort Holter-EKG visar fortfarande  BRA arbete.

 

BT o EKG gjort hos Hjärt-SSK var BRA o NORMALT.

Väntar på återbesökstid hos min Hjärtläkare.

 

 

FURIX Tablett 20 mg/dos:

1 tablett ggr 2/dygn. 

VB 1 tablett.

 

Mot vätskeretention/öden viktuppgång. 

 

 

CORDARONE 

tablett 200 mg

1/4 t ggr 1 per dygn

 

För hjärtrytmen. 

Får inte ta mera.

 

 

ELIQUIS tablett 5 mg

1 t ggr 2/dygn

 

Blodförtunning insatt pga embolier samt risken pga hjärtflimmer/arytmi.

 

  

MOT ATOPISK POLYVALENT ALLERGI SAMT ÖVERKÄNSLIGHET:

 

RHINOCORT Turbohaler Inhallationspulver 

100 mikrog/dos:  

 

2 doser i vardera näsborren ggr 2/dygn.

 

Som jag anser fungerar bättre än sprayvätska när jag är snuvig. Lurar mig inte att snyta mig. Torrare ögon. Öppnare örontrumpet. Samverkar med tabletter på den punkten.

 

 

OXIS Turbohaler 

Inhallationspulver.

9 mikrog/dos

 

2 doser ggr 2/dygn. 

Max 6 doser/dygn.

 

 

PULMICORT Turbohaler Inhallationspulver.

 

400 mikrogram/dos:

2 doser ggr 2/dygn.

 

När jag är dålig så sprider jag ut dom 4 doserna Pulmicort som jag får ta över hela dygnet:

1 dos ggr 4

 

(PREDNISOLON Tablett 

5 mg/dos:

 

2 t + 1 t

 UTSATT)

 

 

HYDROKORTISON tablett 20 mg 

 

1 tablett ggr 2 per dygn.

 

Samt VB 

A-

1 t xtra vid kräkning diarré 

el när feber på 38*C uppnåtts.

B-

1 t till xtra när feber på 39*C uppnåtts.

 

Mot låg kortisonproduktion samt allergi/överkänslighet

 

 

THEO-DUR depotablett 200 mg/dos:

 

1 tablett ggr 2/dygn.

Receptbelagt. Ej förmån. (Konstigt! Är det SÅÅÅ billigt?)

 

 

RINEXIN depotablett 50 mg

 

1 tablett ggr 2/dygn

 

 

BISOLVON Tablett 8 mg/dos

 

Slemlösande

 

1 tablett ggr 2/dygn

 

VB 1-2 t/dygn

 

 

C-PAPP VARJE NATT

 

Mot andningsuppehåll-Sömnapneer 64 st/timme

 

Antalet sömnapneer/timme ligger stadig på ca 4/h. Övre gränsen för normalt är 4/h.

 

 

FÖR HUDEN

 

Miniderm 20% Kräm 

Glycerol 

Varje dag!

 

VID BEHOV:

 

NATRIUMCLORID Spädningsvätska för parenteral användning:

 

För inhalation via portabel AIOLOS.

 

Milt antibakteriellt antimykotiskt o slemlösande.

 

Vid retningar i munhåla o svalg o stämband i samband m irritationer/inflammationer pga allergener irritanser o infektioner pga virus  o bakterier samt vid mkt segt slem.

 

 

SAPIMOL Inhalationsvätska

VENTOLINE 0,5 mg/ATROVENT 2,5 mg per 2,5 ml

 

Luftrörsvidgande

 

Inhalation via egen Portabel AIOLOS,  Albatross,

med patientstyrd knappreglerad nebulisatordistribution av vätskan.

 

 

VID BEHOV MED ORDINATION FRÅN LUNG-ALLERGIMEDICIN alt HÄLSOCENTRAL

 

 

KORTISONTABLETTER STÖTDOS EL TRAPPA

När mina tröga lungor, oftast mkt tysta, inte behagar att bli bättre o släppa ifrån sig tapetklisterslemmet.

 

 

RECEPTFRITT FÖR NÄSAN:

 

NASOFERM : Vid behov:

1 dos i vardera näsborren ggr 3/dygn i max 10 dagar.

 

 

FÖR HUDEN:

 

Ngn Kräm el Salva m Kortison

 

 

FRIA MEDEL FÖR HUDEN:

 

LOCOBASE REPAIR/

LOCOBASE FET KRÄM:

 

I hela ansiktet o runt halsen mot kyla på vintern. Fungerar utmärkt bra. För mig!

På händernta när som helst.

 

Varje kväll innan sänggåendet:

I ansiktet runt näsan som skydd mot fukt o nötning pga C-PAPPENS MASK. 

Fungemar utmärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela