Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

22/11-2016! SLEM- DRÄNAGELÄGEN!

Publicerad 2016-11-22 12:41:14 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

 
 
22/11-2016! SLEM- DRÄNAGELÄGEN!

På  förekommen anledning så informerar jag nu om DRÄNAGELÄGEN som dränerar lungorna på SLEM!

Källa: Sjukgymnastisk Andningsvård. AWE/GEBERS VÅRDSEREIE 1976.
Gunnar Grimby
Marianne Scherman
Bengt-Erik Skogh
Karin Ulfsparre.

Observera att det kan var ideé att hjälpa till med dräneringen genom att klappa rytmiskt  med flat hand på den del av bröstkorgen som är vänd uppåt.

Efter bildrupp nr 6 så har jag skrivit en kommentar.

 

 
 
NEDANSTÅENDE BILD:
Jag har oftast stått på knä i ställning nr 4 över en hink på golvet vid sängen och hostat upp slem , i princip kräkts upp det,
 
Min mamma föddes 1921 och pappa föddes 1918 o dom hade som inte mkt att behandla med.
 
Varmvattenflska i yllesocka.
Vattenånga under badhandduk.
Mkt värma kläder och täcken o filtar.
 
O det har jag också behandlats med.
Värmen gör att slemmet blir lösare o rinner ut lättare.
Värmen gör också att musklerna i luftvägarna gör mindre ont.
 
Jag har i alla tider varit rörlig när jag sover o därmed legat o snurrat o haftöverkroppen på olika sätt.
Väldigt snarlikt lägena på bilderna.  
 
En anledning till att jag snurrar o ligger i olik lägen är att det ganska fort kloggar igen i luftrören när slemmet rinner på sin väg ut. O detta är obehagligt om amn ligger för länge i samma läge.
 
När det gäller mat o vätska så är mat mkt ofta jobbigt att äta´när lungorna är igenkloggade m slem och man desutom har feber. Det är viktigt att man får i sig näringsämnen o
 
Fil och flinger är lättätet o tar mkt lite energi o syre. 
Min make Michael gillar fil o nyponsoppa m skorpor. Och han dricker gärna CocaCola.
 
Jag för min del lever på välling gjord på: 
Grynblandning, Mjölk, Smör, Salt, Socker. Och så dricker jag sockervatten. Det kan ta en timme att skeda i mig en rejäl tallrik välling....
 
O det går bra att äta vilken tid som helst på dygnet.....
Jag vet. Bla pga att jag varit inlagd 4 v pga lungembolier. Det tog 2,5 v innan kroppen tog emot en för mig hel vanlig middagstallrik.... Jag fick "paltkoma" efteråt o somnade......
 
Det är viktigt att man får i sig så mkt proteiner mineraler vitaminer o kolhydrter som möjligt. Det kan vara svårt när man har tex eliminationskost som gluten o/el mjölksocker/-proteiner osv att få maten tilläckligt näringstätt. I synnerhet om det är flytande....
Purreé och hackad mat går också bra.... O det msåte vara mkt sås som gör det lättre att svälja.....
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela