Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

16/10-2016! Söndag! Sjungit!

Publicerad 2016-10-17 11:34:32 i Hälsa/Träning

16/10-2016! Söndag!

Jag har sjungit m Vasakyrkans kör. 1:a gången på flera flera år som jag överhuvudtaget satte min fot i en kyrka.

Jag är glad o tacksam över att jag äntligen vågade. Ett stort tack till alla i kyrkan som stödjer o uppmuntrar m eftertanke o klokhet.

Övning kl 9:50. Gudstjänst kl 11:00.
Nattvard.

Kvällen före var jag orolig för hur det skulle bli m parfymeriet o dom irriterande dofterna mm före o under gudstjänsten.

Det har varit riktigt bra på veckoövningarna. Vilket jag inte är van vid.

O det brukar även bli värre när kören ska framträda. Så jag var mkt mkt orolig för hur det skulle bli.....

Det var bättre än väntat.

En körkompis var utan parfymerad deo.

Man behöver inte vara utan deodorant eftersom Apoteken har flera olika märke m bra deodorant utan parfym.

Apoteken har L300 Rakgel o Aftershave utan parfym som är jättebra enligt min make.

Schampoo o Balsam utan parfym finns också på Apotek mataffärer o varuhus. Parfymbutikerna brukar också ha några serier utan parfym.

Ett allmänt problem är att jag som allergisk/överkänslig mot parfym/irriterande dofter måste gå en lov förbi hyllorna m produkter för lokalvård, klädvård hygien o styling. Ska jag handla ngn oparfymerad produkt där så tar jag ett djupt andetag o håller andan o SPRINGER igenom.

Ett MYCKET STORT PROBLEM är också att produkterna utan parfym INTE ÄR SAMLADE I EN GRUPP. Måste man leta efter produkterna utan parfym så tar det mkt tid för tex hälso- o sjukvårds o omsorgspersonal.

Jag har föreslagit ICA COOP o Apoteken att samla alla produkter utan parfym på ett enda tydligt utmärkt ställe så att jag som allergisk/överkänslig inte tvingas in i parfym-o doft-moln. O att personal släktingar o vänner inte tvingas spilla tid på att leta efter produkter utan parfym.
O även undviker risken att köpa fel.

Men det är klart! Butikerna o tillverkarna kanske vill att vi ska köpa fel?

Alla företag o yrkesgrupper samt personal o deltagare mfl är överhuvudtaget ansvariga för boende- studie- arbets- o fritidsmiljö för personer m allergi o överkänslighet mot tex djur rök parfym mm.....

Jag knappast kan gå in i kosmetika o parfymbutiker. Jag går också en annan väg förbi dom när dom finns i gallerior. Jag går överhuvudtaget mkt mkt sällan in i gallerior.

Det finns dessutom en hårfrisering i Umeå som använder den oparfymerade serien CUTRIN. Lintotten.

Uppsjungningen av rösten var besvärlig. Jag klarar inte av höjden som jag är van.
Artikulationen på höjden är besvärlig. Tonerna på höjden bryts när jag sjunger ord.

Det var svårt m den roliga snabba latininfluerade låten. Tempot sänktes dock iom att låten var ny för dom andra också.

AAA o OOO går bättre på höjden.
Voilymknappen är svår att hitta.
Stämbanden är lite stela o vibrerar inte lika snabbt som förut. Dom är lite glesa o sluter inte som dom brukat göra.
Stämbanden var lite trötta efter övningen.

Efter församlingssångerna då jag kan sjunga i flera av mina röstlägen så var dom mjukare.

Det gick bättre än förväntat att sjunga under framträdandet.
Det gick bättre på den nuvarande höjden som dessutom höjts iom övning o församlingssångerna.
Bladvändningarna gick mkt bättre. Nästan som förr.
Jag fick inte heller några spattiga/ryckiga lungor el ngn besvärande obehaglig/smärtsam rethosta. DET var underbart fantastiskt roligt....

För varje gång jag sjunger så höjer jag från dag till dag, v till v, mitt omfång o ökar kontrollen.
Jag höjer dessutom PEF-en. Den maximala utblåshastigheten.
DET gör mig lättad o lycklig!

Luften under gudstjänsten blev lite tjockare m inte så mkt som jag är van att drabbas av. Kyrksalen var dessutom inte full.

Det kan dock vara idee att kontrollera att ventilationen inte bara slogs på utan även fick den ökade fart det ska vara vid lokalens användning.

Fö så har jag ÄNTLIGEN kommit igång m att teckna måla igen. Ngt som frös ihop helt iom utbränningen 1999-2000 m allt vad det innebar.

Allt detta är befriande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela