Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

20/4-2017! ADRIA Action 361 LH- Husvagn......

Publicerad 2017-04-21 04:34:00 i Allmänt

 
 
 
20/4-2017! ADRIA Action 361 LH- Husvagn......
 
Vi köpte en liten begagnad 2008 Adria Action 361 LH o det blev ett omedelbart o ofattbart lyft för mig som allergisk/överkänslig. O det blev även ett lika stort stort lyft för min make Michael.  
 
Att slippa oroa sig för om dom bokade rummen o stugorna verkligen var djur- rök- parfym-/irriterande doftfria var ofattbart skönt..... Att slippa jobbiga o kränkande diskussioner om huruvida det parfym-/irriterande doftfria VERKLIGEN är NÖDVÄNDIGT är helt underbart. Liksom att slippa oron för hur det egentligen är m det bokade allergi-överkänlighetsanpassade rummet/stugan i ett halvår till 3 kvartal före resan är sagolikt fantastiskt skönt.
 
Alldels för många ggr har det inte varit som bokat.
 
Det är skandal att jag mfl allergiska/överkänsliga inte kan lita på omgivningen o anpassningen.
 
 Att slippa fundera på hur kravet på anpassningen av restaurangmaten är också underbart befriande.
 
Det finns inte ord för det!
 
Vi köpte sedan minsta möjliga vinterförtält DOREMA 160 cm brett o 150 cm djupt.
 
O det fungerar helt perfekt.
 
Lätt att hantera o sätta upp. Vi har även köpt till vintersäkring. Vintersäkring är fö bra att ha när det regnar mycket.....
 
Så här såg det ut:
 
1:a provcampingen..... Alldeles i början på maj.... ALLA väderlekar på en o samma helg.....
 
Fler bilder från andra tillfällen.......
 
Vår pyttelilla husvagn bredvid den stora bjässen....... vi höll på att skratta ihjäl oss.......
 
2015 sålde vi vår gamla kära husvagn o satte in pengarna på vårt spec.konto o så toksparade vi. O våren 2016 köpte vi en ny vagn av samma modell m med en högre totalvikt o därmed en högre lastvikt. 
 
Jag återkommer m grejor om den nya vagnen...... 
 
NYA vagnen uppställd m vinterförtältet monterat.
 
 
Jag stod i garaget o gjorde en isärtagbar 3-sidig ram av rejäla plankor som var ca 22 cm X 4,3 cm grova o som sågades till 2 st längder på ca 150 cm o 1 st längd på ca 160 cm. Dessa skruvas ihop i 2 hörn m vinkeljärn o lämpligt långa träskruvar. 
 
Sedan så sågade jag till tunn frigolite, bössi't sä nanting, till isolering mot marken i tältet.
 
O så sågade jag till oljepressad masonite till golvbeläggning samt en 2-delad vagnskappa Som gjordes så lång att den tänkte hela hjulhuset.
 
O så sågade jag till rundstav till 3 st ca 170 cm längder som träs in i tältets stramare. För att slippa slagborra hål till tältpinnarna i den frusna hårda isen-gruset-jorden. O jag klippte till fästen rundatavarna av spikband o böjde till dom.
 
Så här blev det:
 
 
 
 
 
Miljön i förtältet blev helt suverän o tältet stod pall för en nattlig vind på 9m/s o då ska man komma ihåg att i byarna så är det mkt mkt mer.... tältduken var inte hårt spänd utan den fladdrade o vi hade slött nog struntat i stormlinor..... för vi vet av erfarenhet att dåligt fastsatta tältpinnar inte har en schans m det blodet ordentligt. Jag kollade tältet några ggr på natten. O det var inga problem.
 
Hade det kommit mkt blötsnö så hade det inte varit ngt problem iom att vi satt in vintersäkring. Vi har varit m om att mkt regnvatten fick taket att säcka..... o det mår inte tältet bra av.....
 
Vi hade sågade brädbitar i lämpliga längder under alla hjul o ben o vi hade även frigolite under gråvattentanken.
 
Angående gråvattentanken så hade vi i några klunkar Spolartvätska efter varje tömning.... det blev ca 13-17 *C som kallast ngn natt.
 
 
 
 
 
 
Noteras bör att inga plankor el brädor frös fast. Det var snarare så att det tinade runt om o var fruset under golv o brädorna under hjul o ben samt i det frigoliten under gråvattentanken.
 
O angående värmen i vagnen så hade vi kunna basta i den..... 
 
För maximal komfort på Vintercamping ska man inte ha panoramafönster. O på sommaren så blir det ruggigt varmt..... Det är ingen risk att man fryser. O gillar man att vara i samma rum så for det alldeles utmärkt att dansa tango när man förflyttar sig i den..... 
 
Återkommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela