Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Bristande respekt för anpassning för allergi/överkänslighet!

Publicerad 2012-08-12 18:33:56 i RIS- Huvudlöst bemötande!

Nummer 2!

Sent: 12/8/2012 5:51:37 PM

To: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]

 

Subject: PS! Ang. rätt till allergianpassning!

 

PS!

Orsaken till mitt utbrott är det faktum att jag möttes av en pudel då jag var på väg hem från svärmor.

Jag trodde att dom hade förstått allvaret i min sjukdom och respekterade den!

MEN!

Åsynen av denna pudel fick mig att inse att det inte var så.

Och ägarens kommentar när jag sa till fick mig att INSE att det var skvaller som styrde den obefintliga anpassningen.

 

HON SADE NÄMLIGEN:

-Men du är väl Lailas närstående? Laila har ju haft både hundar och katter?- -Och det här är ju en allergifri hund!-

 

Jag misstänker att denna skvallerkärring även känner Michaels syster Elisabeth och hennes familj som har haft både hund och katter och kaniner.

Hon kanske tom känner Elisabeths son och dotter med respektive familjer och djur som gör att jag och Michael inte kan hälsa på dom. Utan att sitta UTE oavsett årstid....

För det första visste denna skvallerkärring ingenting om Lailas och min situation.

För det andra så viste hon ingenting om allergi/överkänslighet.

Det visste denna skvallerkärring inte! Att det inte FINNS några allergivänliga hundar....

 

Jag tände till och sade ifrån på skarpen direkt!

Det kändes SKÖNT I KUBIK!

Det kändes skönt att jag inte blev ledsen!

Det känns rent ut skönt att jag bara blev arg!  

 

Jag förväntar mig att det NU ska bli ordning på all allergi/överkänslighetsanpassning när det gäller djur- rök-/damm- parfym-/irriterande doftfritt!

 

OAVSETT VAD SKVALLERKÄRRINGAR SÄGER!

Jag ska inte tvingas rensa bort parfymerade produkter.

Jag ska inte tvingas göra det ansvarskontrollerande jobb som all personal SKA sköta!

Vare sig dom är VBT:er USK:or SSK:or och Föreståndare och MAS:ar ska detta skötas professionellt!

 

OCH djuren tas väl inte in genom fönstren????

OCH personalen omsorgstagare och anhöriga drar väl inte runt med alla allergener/irritanser överallt?????

 

Så länge djuren tas in genom dörrar och personal anhöriga och vård och omsorgstagare drar runt med allergenerna/irritanserna så SKA det vara djur- rök/damm- parfym/irriterande doftfritt!

 

Jag FÖRUTSÄTTER att det nu ska bli endast parfymfria produkter i lokaler kök och hos personal övriga boende osv osv….

 

UTAN ATT JAG TVINGAS ACCEPTERA DEN MISSHANDEL SOM SÅDANA HÄR HÄNDELSER INNEBÄR

.

INGEN accepterar att det hälls socker i mat och dryck åt en diabetiker vid varje påssage.

INGEN accepterar att ngn snor ett hjul från rullator/rullstol vid varje passage.

INGEN accepterar att en krycka slås undan vid varje passage.

INGEN accepterar att hissen ite fungerar.

INGEN accepterar att rampen inte fungerar.

INGEN accepterar en alkoholfull anställd på jobbet.

OSV OSV OSV......

 

Jag FÖRVÄNTAR mig att det nu ska komma upp anslag om att det ska vara djur rök/damm parfym/irriterande doftfritt!

Jag har funderat över varför det inte har varit så OMÖJLIGT att få upp ett sådant anslag…..

NU vet jag varför….. 

OCH DET ÄR UNDER ALL KRITIK!

 

MVH!
Gerd Lundsten

 

 

Nummer 1!


Sent: 12/8/2012 5:03:23 PM

To: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]

 

Subject: Ang. rätt till allergianpassning!

 

Hej Pia F Annicka H Britta R!

Hej Annicka W Ingrid Ö Eva B Ragnberth H Ulf W!

 

Vem bestämmer om jag ska ha allergi/överkänslighetsanpassning på svämor Lailas boende?

 

1-

Jag och min diagnos Atopisk Polyvalent Allergi?

Jag och min Överkänsloghet?

 

ELLER?

 

2-

A-

Skvallerkärringar som tror att jag tål hundar BARA FÖR att svärmor HAR HAFT hundar FÖRE jag och Michael träffades?

B-

Skvallerkärrinngar som tror att jag tål katter BARA FÖR att sävrmor HAR AHFT katter tills för ca 8 år sedan?

Skvallerkärrrigar som tror att jag tål djur BARA för att Michaels syster med familj har haft hund och katter?

C-

Skvallerkäringar som tror att jag tål djur BARA FÖR att Michaels systerson och systerdotter medfamiljer har djur?

ELLER?

3-Jag som vet vad svärmor gjorde för att jag skulle ha så god symtomkontroll som möjligt?

 

Jag som vet hur svärmor;

-hedde katterna till en granne.

-skurade HELA lägenheten.

-bytte alla textilier till tvättrena.

-skurade köket från golv till tak bytte textilier och stängde dörren.

-fortsatte att vara noggrann med anpassningsstädningen även efter att hon slutat ha katter.

-fortsatte tills hon pga demensen inte längre kunde eller orkade städa……..

 

Och då kunde jag och Michael vara där i 1-1½ timme innan vi fick allergi-överkänslighetsreaktioner från ögon och näsa på plats och senare även rethosta och slem….

 

Jag som vet hur svärmor:

-lagade mat som jag tålde.

-fikade med oss på Pingstkyrkan.

-fikade med oss på Nisses Konditori.

-fikade/åt mat med oss på altanen ute?

-åt med oss på Kajutan.

-tog med sig fika och/eller mat hem till oss och dukade upp?

 

 

Vad bestämmer?

Min diagnos medicinering och all den anpassning sjukdomen kräver?

Eller alla skvallerkärringar i Holmsund?

 

Har jag rätt att hälsa på svärmor UTAN att vara rädd för vilka provokationer som jag utsätts för?

Har jag rätt att hälsa på svärmor oavsett min medicinska kondition?

Har jag rätt att hälsa på svärmor utan att tvingas till reaktioner för att få rätt till miljöanpassning?

 

 

Med vänlig hälsning!
Gerd Lundsten

Svärdotter.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela