Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Ej allergianpassat hemtjänst!

Publicerad 2012-08-29 07:39:53 i RIS- Huvudlöst bemötande!

När pappa bodde hos oss ca 2,5-3 år så fick han hemtjänst på slutet innan han flyttade.

Denna hemtjänst söktes med kravet djur- rök- parfym-/irriterande doftfri. Vilket inte infriades.

Både den kommunala o den privata personalen kom parfymerade. Den som var MINST parfymerad kom. I hur hög grad dom andra kraven uppfylldes kan jag inte säga eftersom jag inte tog några miljöprover på personalen.

Parfymen å andra sidan gick av egen kraft uppför trappan o hälsade på mig o min make Michael där vi satt i TV-soffan o skulle vara lediga så att säga. El åtminstone jag som på slutet var vaken dygnet runt för att bistå min orolige far.

Efter att personalen gått så var jag tvungen att vädra korsdrag för att få ut parfymen. Detta skedde 2 ggr/ dag. Morgon o kväll.

Detta felaktiga beteende talade jag om för ansvariga personer. Även handläggare o behövsbedömmare.

Jag tog då o tar fortfarande för givet att denna medicinska sjukdomen allergi/överkänslighet skulle o ska respekteras i hanteras på ett vuxet professionellt o ansvarigt sätt enligt dom krav som sjukdomen ställer.

Jag tar för givet att EN tillsägelse ska räcka.

Utan långdragna diskussioner med ansvariga vars argument grundas o motiveras av deras egen bekvämlighet fåfänga o rädsla för konflikter med djurägare rökare perfymerade.

När pappa sedan övergick till korttidsboende för avlastning o sedan till långtidboende så var det samma konflikt o totala överkörningen. Jag återkommer med den historien.

Jag idiotförklarades mer el mindre. Trots djur- rök-/damm- parfym-/irriterande doftfritt i ansökningarna till både korttids- o långtidboende så var det ett överkörande hällvittä. O är i princip det än i denna dag. Trotts flera år av kamp!

DET SKA RÄCKA MED EN GÅNGS INFORMATION!
Sedan SKA det fungera klockrent utan långdragna diskussioner som endast går ut på att jag som A/Ö ska ge mig o acceptera påverkan o försämring tvärt emot rekommendationerna för vård o behandling av A/Ö.

Läs icke farmakologisk behandling av astma i Läkarboken 2011-12. Där jag måste tillägga angående kvalster i madrass kudde o täcke att det finns tydlig forskning, återkommer, som visar att mängden/halten minskar när det gäller alla allergener o irritanser vilket gör att mängden läkemedel minskar. Det gör det också i mkt hög grad lättare att städa vilket är ett mkt mkt stort plus i kanten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela