Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Ngt bättre lungor nu!

Publicerad 2012-11-05 00:41:45 i Min Allergi/Överkänslighet

Jag är ngt bättre i mina lungor nu.

Jag har Inhalerat 10 ml Natriumklorid styrka 9mg/ml per dos.

1-2 doser 3 ggr dygn i flera dagar.

Natriumkloridens effekt enligt Öron/Näsa/Hals-läkare:
1-
Natriumklorid har en mild
antibakteriell-o antisvampeffekt.

2-
Vätskan sköljer även bort inflammatoriska restprodukter i samband med förkylningar infektioner o allergiska/överkänslighetsreaktioner.

3-
Natriumkloriden löser även upp slem.

4-
Natriumkloriden sköljer även bort allergener o irritanser.


Jag har en portabel AIOLOS ALBTROSS med patientstyrd NEBULISATOR med tryckspak för av o påslag med den medicinska ångan....

Jag fick den utskriven som hjälpmedel av min Öron/Näsa/Hals-läkare.

För att få ut mesta möjliga effekt av saltvattnet så andas jag in genom munnen o ut genom näsan för att ta vara på saltvattnets effekt även i näsans utrymmen o prång.

Den gamla huskuren med handduk över huvudet över en tvättvatten med uppkokat vatten är att rekommendera.

I synnerhet om man kokar eget saltvatten enligt följande recept:

Citat:
RECEPT PÅ SALTVATTEN FÖR NÄSSKÖLJNING
5 dl kranvatten
1 tsk vanligt bordssalt
Värm upp 0,5 l vanligt rent kranvatten till kroppstemperatur och tillsätt en tesked bordssalt. Rör om tills saltet är löst. Vattnet har nu samma salthalt som kroppen (0,9 procent) och kallas därför fysiologiskt saltvatten.
Slut citat!

Detta kan jämföras med den styrka som Havsvatten har vilket är i snitt en styrka på 3,5 % salt.

Om man tar lite starkare så får man en lätt saltsmak på det slem som löses upp o trasporteras upp.

Slemtransporten/dränaget kommer efter x antal timmar. Hur lång tid det tar för slemmet att transporteras upp o ut beror på hur långt ned i luftrören slemmet sitter.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela