Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Lungallergiträning Nivå 1! Nr1!

Publicerad 2012-09-21 05:15:00 i Träning!

Lungallergiträning Nivå 1! Nr1!

Detta är den nivå som har den absolut lägsta belastningen. Jag o min bästa Kompis Astrid Karlsson kallar nivån för:

Krank å Klenbolaget.

Detta uttryck talar verkligen om vad utgångsläget är. Man är krank å klen o ALL RÖRELSE överhuvudtaget är till 100% tillfredsställande o upplyftande o absolut nödvändig. Mao LIVSVIKTIG!

Denna nivå innehåller:

-det mest basala i livet. ADL mao!
-rörelse i stående upp tom höga benlyft ELLER höga armar.
-långsamt gående på plan yta (ej arbete) utan belastning (bära ngt)
-långsamt gående i trappa (arbete) med/utan uppehåll.

Varför är alla andningsdämpande mediciner i princip uteslutna? Lugnande dämpande insomnings- o sömntabletter osv? Jo det är pga det slår ut kroppens eget försvar vid astma/allergi-reaktioner o infektioner/inflammationer? andningsdämpande mediciner slår ut det som håller kroppen igång. Kroppens eget försvar.

Andningsdämpande mediciner ökar riskerna med immobiliseringen där det värsta är slemstagnation o proppar.

Varför är rörelse livsviktig för oss med lungsjukdom i form av astma bronkit KOL mm?

Varför ska Hälso- o Sjukvården ha patienterna på benen så fort som möjligt. Redan 'Dagen Efter'?

VARFÖR måste man träna när man är dålig?

Jo!
Det är pga att det:

-ökar blodcirkulationen
-förhindrar proppar
-ökar syresättningen i hela kroppens vävnader (alla organ)
-kroppens reningsorgan fungerar bättre.
-ökar borttransporten av slaggprodukter från förbränning o infektioner o inflammationer.
-distribuerar näringsämnen
-dränerar lungorna från slem.


HUR tränar man?

-anpassats
-målmedvetet
-uthålligt
-beslutsamt
-o bokfört.
Anteckna allt! Livsviktigt faktiskt!
Datum Tidpunkt PEF Temp. Morgon- Kvälls- o Vb-mediciner. Beskriv tillståndet o aktiviteten o vad det gav för resultat/symtom.


Varför är det viktigt att anteckna ALLT?

-det ökar tillfredsställelsen med träningen.
-det hjälper en att se förändringen till det bättre.
-man går inte ned sig i funktion o man ökar kvaliteten i livet.
-det hjälper en att komma ihåg vilket inte alls är dumt eftersom det hjälper en att se förändringar. Till det bättre el sämre?
-till slut får man en diagnostiseringsskala.
-man får ett instrument för att skilja på sjukdom o åldrande.....
-man får sin egen kurva för aktuell lungstatus PEF-värde=aktuell kondition (PEF=UTEFFEKT i Watt)
-man får ngt att visa läkaren.

VAD tränar man?

-ALLT man gör i detta tillstånd ÄR TRÄNING.
-ALL LÄGESFÖRÄNDRING ÄR TRÄNING! O absolut nödvändigt.

Jag återkommer till veckan på denna punkt iom att jag måste göra illustrationer. Jag läger in dom allt eftersom dom blir klara.
Under rubriken:
Hälsa/Träning/Illustrationer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela