25/9-2013! Äta ute! 'Hurra en allergisk gäst!' Utbildning! Ansvar! Diskriminering!
Hurra en allergisk gäst
Flera led i arbetet ska fungera bra på en restaurang för att gäster med allergi eller annan överkänslighet ska
kunna äta där; planering och inköp, förvaring, bordsbeställning, beredning, tillagning, servering och städning.
Hurra, en allergisk gäst! ger all information som behövs för att restaurangen ska kunna laga säker mat för alla.
Vem som gör vad på en restaurang varierar. Därför har vi valt att fokusera på de olika arbetsmomenten, istället
för på yrkesrollerna.
Kursen är uppbyggd kring fyra enkla grundregler. Om restaurangen klarar dem, så klarar ni allt!
Ni ska bara:
1. ha kunskap om matens innehåll
2. kunna informera om matens innehåll
3. hålla isär råvaror och redskap i köket
4. hålla rent
Baskursen Hurra, en allergisk gäst! riktar sig till all restaurangpersonal – att serva en gäst med matallergi är nämligen ett lagspel. Det är lika viktigt att utbilda serverings- och städpersonal, som personalen i köket. Kan du inte skicka hela din personal på kurs är det bra om du väljer ut representanter för varje yrkeskategori.
Var och när?
Baskurser arrangeras överallt i landet, utifrån önskemål och behov. Vi har för tillfället sex legitimerade utbildare
som reser runt och håller kurser. Flera restauranger på en ort eller i en region kan gå samman och beställa en kurs.
Kurser kan också arrangeras för enskilda restauranger. Deltagarantalet bör vara 15-25 personer per kurs.
Du kan anmäla din personal direkt på hemsidan. Vill du veta mer eller beställa en egen kurs – och därmed bestämma både tid och plats för kursen – är du välkommen att kontakta Marianne Jarl, projektledare på Astma- och Allergiförbundet,
telefon 08–506 28 200 eller 076–141 88 90. (Tfn-nummren stämmer!)
Omfattning
Baskursen omfattar en halvdag (fyra timmar) och inkluderar föredrag och grupparbeten.
Pris
Kursen kostar 2 000 kronor per deltagare. Moms på 25 procent tillkommer. När kurser arrangeras för enskilda restauranger kan eventuella kostnader för kursledarens
resa och hotell tillkomma.
Kursdokumentation
Alla som går baskursen får en praktisk handbok och ett diplom. Handboken kan också beställas separat från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).
Medlemmar i SHR betalar 75 kronor + moms per bok, övriga 120 kronor + moms. Beställ boken på telefon 08–762 74 00.
(Min tfn-nummerkontroll: 08–762 74 00. Visita- Svensk Besöksnäring
Sveav. 25
111 34 STOCKHOLM.
Varit in o kollat på hemsidan. Hittar inte ngn planerad kurs.)
Slut citat!