Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Icke-farmakologisk behandling av astma

Publicerad 2012-08-14 19:44:00 i Allergi/Överkänslighet-Fakta

Icke-farmakologisk behandling av astma:
Källa: Läkemedelsboken 2011-12. S691.

• Exponering för tobaksrök bör undvikas eftersom det ger en försämring med öka- de luftvägssymtom och sänkt lungfunk- tion.
• Vid påvisad pälsdjursallergi bör bostad- en vara pälsdjursfri. Alla pälsbärande djur är allergiframkallande.
• Vid påvisad kvalsterallergi och förhöjda nivåer av kvalster i madrassen bör madrass och kudde förses med allergen- täta skydd. Vetenskapliga bevis för detta saknas dock.

(Min kommentar: Det SKA finnas studier som visar att behovet av mediciner minskar vesäntligt pga minskade halter allergener/iritanser generellt sett. Höga halter particklar i sig är i många fall irriterande. Enligt min egen erfarenhet så är det BETTYDLIGT mera LÄTTSTÄDAT att ha kvalsterskydd/hygienskydd på bädddmadrass kudddar och täcke.)

• Arbetsmiljön kan behöva ses över för att minska exponeringen för allergen och irritanter. Ibland måste arbetsmiljöbyte övervägas.
• Alla patienter bör informeras om vikten av fysisk träning. Vid ansträngningsut- lösta besvär är uppvärmning viktig, för- utom luftrörsvidgande läkemedel.
• Viktnedgång kan förbättra astmakon- trollen hos överviktiga astmapatienter.

Acetylsalicylsyra (ASA) och NSAID kan ut- lösa astmasymtom. Uppemot 20% av vuxna astmapatienter reagerar ogynnsamt vid provokation med ASA. En del av dessa pati- enter får svåra, ibland livsfarliga astma- symtom av dessa läkemedel.
Symtomen debuterar vanligen i åldern 20–30 år. Vid behov av analgetika eller feber- nedsättande behandling ges i första hand paracetamol. Tramadol, kodein och morfin kan också användas som analgetika vid ASA-intolerans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela