Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Träning 20/11- 6/12-2012! Begränsad pga hamstringskadans krav.

Publicerad 2012-12-06 15:13:43 i Träning!

Träning 20/11- 6/12-2012! Begränsad pga hamstringskadans krav.

Ska INTE böja i höger höftled.
Passiv begränsad böj i knä.
'Böjer' genom rundad rygg......
Jag har BRA rygg.....

20/11-2012 tisdag.
Skada hamstring. RTG o Ultraljud.

22/11-2012 torsdag.
MR av andra orsaker.

Promenad m långa kryckor för att kunna svinga o bara markera m skadade benet.
5 varv yttersvängens trotoar runt kvarteret.
A' 340m=> 1700m.

Vickar foten fram o tillbaka, sida till sida, runt runt osv osv när jag sitter o ligger.......

Michael tapade skarven glute'/lår o nedåt låret. Korstapat! Schönntt!

Lindat från nedom knä o uppåt: krysslindat m 3 lindor uppåt o 1 nedåt. Blir extremt jämt o schönnt. Behöver i princip inte sträcka lindan nå mkt. Men dock en del för att det inte ska sjunka nedåt.....

23/11-2012 fredag.
MR hö bäcken/glute'/lår
Kryckor.
Vickar foten hit o dit.
Michael ledig.
Promenad liten runda.

24/11-2012 lördag.
Kryckor. Tapat. Lindat.
4 varv runt kvarterat.
Michael krattar.
Vickar foten hit o dit.

25/11-2012 söndag.
Ej ngt Alvedon nu. Måste känna när låret säger ifrån.
5 lindor för att få ännu jämnare o behagligare tryck från nedom knä o så högt upp det överhuvudtaget går.
Vickar foten hit o dit.
Markerar vid gång ute.
Går korta promenaden m Michael.

26/11-2012 måndag.
Städade nedre våningen.
5 st lindor. Noll Alvedon.
Vickat foten hit o dit när jag är stilla.
Kryckor. Städar utan.

27/11-2012 onsdag.
-> Ort.Sjukgymnast.
Bättre standard än väntat.
Nästan liks bra balans på hö ben som på vänster ben.
Orkar hålla upp hö underben riktigt bra....
Går snyggt o rätt!
Får ett träningsprogram.
Går o handlar på närbutiken o går 1 varv runt kvarteret.

28/11-2012 onsdag.
Gick m kryckor till Apoteket o 4 varv runt kvarteret.
Lindat från ovan knäet för att Kuba arbeta mer med underbenet.
Belastar o går riktigt.
Gör träningsprogramet.
Får muskelkramp o diastassmärta på natten.

29/11-2012 torsdag.
5 varv yttersvängen runt kvarteret. A' 340m
Snöat!!!!
Dubbla broddar på skor samt kryckbroddar...
Schönntt i kubik!
Gör träningsprogrammet.
Får muskelkramp o diastassmärta på natten.

30/11/2012 fredag.
Träffat Ort.läk. Bättre tillstånd än förväntat.
Nästan lika bra balans på hö som på vä.
Kan lyfta underbenet uppåt o hålla emot läkarens testtryck.
Inskränkt rörlighet utåt: framåt bakåt sidledes.
Går snyggt o rätt!
5 varv a' 340m=1700m.
Belastar mer.

Drar ned på träningsprogrammet (pga smärtan) till tåhävningar i trappan.
15-30/trappsteg!
Får med övriga rörelser när jag går mina noggrant utförda promenader.

1/12-2012 lördag.
Skottat snö genom att styra med snöskyffeln. O även skottat lite genom mkt väl kontrollerade rörelser.

3/12-2012 måndag.
6 varv runt kvarteret.
Yttersväng körfält pga snöhögarna... < 340m ger < 2040m.
OBS inte lindat lår.
Bara hamstringtapat m hjälp av Michael.
Låret gillade inte längre att vara lindat.
I princip all blånad är borta.....
Det känns bättre inuti låret också.

4/12-2012 tisdag.
6 varv i snönodd o hjulspår.
Styrt snöskyffeln o noggranna skottrörelser....
Hamstringtape kvar o ej lindat lår.

5/12-2012 onsdag.
6 varv med bara käppen.
Låret klagade först på varv 4 o 6.
O hela natten....... Suck!

6/12-2012 torsdag.
Michael tilläggstapade från mitten av o över bakre delen av Fransyskan i morse. Det var den sidan av låret som klagade mest på kväll o natten.

Det kliade nå grymt i diastasområdet på morgonen. DET brukar vara BRA att det kliar i läkande sår....
Låret känns friskare också.

Gått 6 varv m käppen växelvis i vä o hö hand för balansens o styrkans skull....
Låret sade inte ett knyst!
Häe jäe schönnt hä!

Undviker fortfarande att böja i höger höft......

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-07 07:02:19

Hej Gerd! Du har verkligen en jätte bra blogg som jag läser nästan varge dag! Jag har bara några små frågor till dig :) Skulle vara jätte tacksam om du svara på dom! Första frågan är hur länge har du bloggat? Och sen undrar jag varför valde du just blogg.se och inte något annan bloggportal? Min kompis funderar på att skaffa blogg som dig och undrar vars hon ska blogga har du något tips? :)

Svar: Jag har Bloggat sedan 01 aug 2012, 18:35.....Det är en ung kompis, Victoria 14 år, som har rekommenderat den. Jag är faktiskt rätt nöjd med BLOGG-se........ Jag kan tyvärr inte tipsa..... Jag tor att hon får gå in på olika bloggar bläddra vrida o vända på dom bloggar som är aktiva o försöka läsa sig till vad som passar henne. En ryggmärgskänsla kanske. Jag vet inte om detta är bästa bloggversionen men den tycks fungera för mig. O nu när den har fått ordning på bilagornas inläggande..... Jag har VÄLDIGT mkt att lära ig fortfarande när det gäller hur det fungerar. PDF-filer tex..... Skulle vara bra..... MEN! Det fungerar ju emd att Citera o ge noggranna källhänvisningar. DET är EXTREMT viktigt. Ngt som jag lärde mig när jag gjorde forskningsarbeten osv som tillhörde SSK-utbildningen.
Gerd Elise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela