Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Astma- Behandlingsplan!

Publicerad 2012-11-21 12:30:01 i PEF-Meter

Jag har påtvingats godtyckliga medicinändringar iom att Läkemedelsverket avregistrerat flera läkemedel.

Jag har SJUNKIT till 80% av den standard som jag ska ha.

Normal standard =
480 EU13826-standard
520 W-McKerrow.

80% =
384/416

Vilket ger en skillnad på:
-96 för EU-13826-standard
-104 för Wright-McKerrow.


60% =
288/312

40% =
192/208.

Jag anser att det är skandal att påtvingas en sänkning av PEF-standard till 80%. En standard som då innebär att man ska höja dosen av läkemedel.

Detta är ngt som alla med astma-allergi ska vara observanta på.

O vi måste också vara observanta på vilken PEF-meter mini Wright som används o vilken normalvärdestabell som används.

Nu är det ju så att man slentrianmässigt inte har angett scale-standard på normalvärdestabellerna för barn kvinnor o män....

Man vet inte om det är den nya EU13826-standard gul doserad skala på PEF-meter. Eller om det är den gamla Wright-McKerrow vit meter-skala på PEF-meter.

Detta är också en REN SKANDAL!

För barn innebär det att PEF-värdet enligt EU är bra mkt högre än enligt W-McK.
Exempel:
60 EU13826-standard=
41 W-McKerrow.
Vilket ger en skillnad på 19 mellan EU o W-McK.

En skillnad på 19 mellan dom olika skalorna är
= 31,6% av PEF 60 EU13826-standard.
O det är
= 46,3% för högt på PEF 41 Wright-McKerrow.

Vilket är SKANDAL!

Sedan går W-McK bra mkt högre än EU.
Exempel:

320/376 vilket ger en skillnad på 56 mellan EU-standard o W-McK.

O likadant uppe på höjden där EU är bra mkt högre än W-McK!

Exempel:
877/810
(877 Max för PEF-meter gul EU13826-standard)
(800 Max för PEF-meter vit Wright-McKerrow)

Dessa skillnader måste både läkare o patienter vara medvetna om.
Än högre än lägre o tvärt om.....

Det skulle inte förvåna mig om Wright-McKerrow-skalan o dess normalvärdediagram i sin tur ska vägas med den skala som gäller för den vitalograf där man blåser mot en vattenpelare o som kalibreras mot lufttrycket varje dag/gång den används.

Den vattenpelarvitalografen (namn?) användes ända in på hösten 1977 då jag gick kurser i sportdykning uppe i Luleå. Då var det viktigt med lungfunktionen o jag blåste en dl mer än förväntat.
Jag minns att pappa berättade att han blåste så mkt att det skvätte ut vatten..... Mao väsentligt mkt högre värde än apparaten o skalan gav utrymme för.

O fö så skannades männen årgång efter årgång efter årgång standardiserat regelmässigt o genomgående iom kontrollen inför militärtjänsten.
Sådana standardiserade regelmässiga o genomgående mätningar saknas för oss kvinnor.
Vilket är skandal.

Knepigt knepigt!

SKANDAL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela