Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Läkemedelsverkets huvudlösa avregistreringar av läkemedel! Del 1!

Publicerad 2012-11-25 04:45:00 i RIS- Huvudlöst bemötande!

Det är huvudlöst av Läkemedelsverket att avregsistrera läkemedel utan tanke på konsekvenserna för patientgruppen.

Som exempelvis:

-Atrovent pulver som jag tål. Atrovent sprayvätska fungerar inte.

-Nitromex resoriblett som jag vet att jag tål. NU finns bara Nitroglyserin som spray o det är inte säkert att jag tål den.

-Depotablett Disofrol en mkt mkt gammal tablett som inte går att ersätta med ngt annat eftersom kombinationen aktiva substanser inte går att ersätta med annat/andra läkemedel.

Vi med allergi/lverkänslighet ska inte påtvingas funktionssänkningar pga Läkemedelsverket godtyckligt o utan tanke avregistrerat läkemedel som inte går att ersätta med generica.

Alternativt utan angivande av ersättningsprodukt.

Nu är det mkt mkt svårt att ersätta ett läkemedel med ett annat eftersom forskningsmetodikerna kan skilja så extremt mkt när det gäller kvalitet på utförandet.

Det är också så att man måste ha den gamla ursprungliga forskningen framme o aktuella convertrar mellan den:

-gamla skalan gällande den vitalograf där man blåser mot vattenpelare som kalibreras varje dag efter lufttrycket o som ska converteras till

-den gamla runda Wright-PEF-metern från sent 1950-tal med värden i Wright som i sin tur ska converteras till

-den PEF-meter mini Wright med vit skala med värden i Wright-McKerrow som i sin tur ska converteras om till

-den nya PEF-meter mini Wright med gul skala med värden i EU13826-standard på värdena.

Det ska stå angivet på samtliga Normalvädesdiagramm vilken skala som gäller o vilken PEF-apparat/vitalograf som använts.

Vitalograferna ska också converteras om mellan varandra:
-Lufttryckskallibrerad vattnenmotstånd.

-Mekaniskt motstånd med tidsstyrd rullande pappersremsa.

-Datoriserade apparater av consecetiva årsmodeller.
O som med största säkerhet måste scandiskas/defraggas för hand varje dag för att fungera rätt o bli tillräckligt snabb.

-Den stora lingfunktionstestapparaten av consecetiva årsmodeller.
O som med största säkerhet måste scandiskas/defraggas för hand varje dag för att fungera rätt o bli tillräckligt snabb.

Och!
I
Till slut så är det ändå Watten, uteffekten av lungfunktionen, som är den viktigaste springande punkten på lungfunktionen.

-Gåbandet. Mekaniskt!
Klockad mätt o räknad för hand typ:

-Mattvarv/meter enligt mätare.
-Antal steg/minut.
-Andetag/minut
-Total tid
-Symtom el ej.

Effekt i Watt.

1-
Löpbandet.
Motor!
Mätare varv/minut el m/minut el ngt liknande!
Klockad o mätt:

-Mattvarv el meter enligt mätare.
-Antal steg/minut.
-Andetag/minut
-Total tid
-Symtom el ej.

Effekt i Watt!

2-
X antal modeller av löpband o testcyklar.
Med blodprover EKG Andningsregistrering frekvens o gasinnehåll. Symtom i övrigt!

3-
MAX-test!
Digitalt!
Med blodprover EKG Andningsregistrering frekvens o gasinnehåll. Symtom i övrigt!

-Löpband.
-Cykel.

Effekt i Watt!

4-
Cor-Pulm-arbets-EKG!
Digitalt!
Med blodprover EKG Andningsregistrering frekvens o gasinnehåll. Symtom i övrigt.

O alla ska jämföras med varandra.

Slutligen så har vi kvaliteten o resultaten på dom olika läkemedlens forskningsstudier.

Är dom olika läkemedlens forskningsstudier överhuvudtaget kompatibla?

Jämförbara i utförande o kvalitet?

Kvalitetsskillnader i läkemedelens forskningsstudier har jag tagit upp tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela