Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Dististriktets kunskapsansvar för vård- o Omsorgstagares o patients allergi/överkänslighet. Som grund för Behandlingsmeddelande bla!

Publicerad 2012-10-16 09:01:02 i RIS- Huvudlöst bemötande!

Som det har varit på min tidigare hälsocentral på Backen så hade Dist.SSK Dist.läk Dist.arb.ter o Dist.sjukgym mkt dålig koll på vad min allergi/överkänslighet omfattar o vad som krävs i form av medicinering (o varför) o miljöanpassning för att jag ska ha symtomkontroll.

Dom hade ingen koll på omfattningen av min allergi/överkänslighet.

Dom saknade grundläggande kunskaper i bla perifer astma o alveolit o grundläggande diferentialdiagnostisering mellan central o perifer astma o alveolit mm.
O dom kunde inte med den medicinska behandlingen för stora lungor på det sätt som akuten gör. El som jag gör iom min uppväxt med min Atopiska Polyvalenta Allergi överkänslighet. I synnerhet som jag föddes under en tid då det egentligen inte fanns några mediciner utöver naturmediciner......o under ett tidevarv då alla mer el mindre sprang mera än man gick. O dom kunde inte heller med min aktuella grundläggande- o Vb-medicinering som jag sedan länge har erfarenhet av att den krävs.

Dom kunde inte heller beskriva vilka miljöåtgärder som krävdes för att jag skulle ha god symtomkontroll.

Allt föll bla pga Dist.läk (se tidigare RIS) diskriminerande attityd gentemot mig som kvinna i en viss ålder.....längd o vikt.....

Vilket gör att jag blir livrädd!

Jag o Michael har inga barn.
Om ngt händer som gör att jag inte kan framföra kraven själv o att Michael inte heller kan göra det så är det totalkört för mig o min allergi/överkänslighet om inte Distriktet kan ge ett utförligt behandlingsmeddelande för hälso- sjukvård o omsorg.

Kan dom inte skriva ett utförligt riktigt behandlingsmeddelande är jag lika med död. Frågan är bara hur fort döden kommer.....

Dist.sjukgym har knappast kunskaper om dränagelägen utöver framstupa sidoläge...mm som krävs för behandling o god symtomkontroll

Dist.arb.ter har inte kontroll på vilka som hon inte ska besöka med djur rök parfym på hud o kläder....det vet jag med egen erfarenhet eftersom jag dessutom hade sagt till om djur rök oarfymfritt.... Dist.Arb.ter har då knappast heller ngn kunskap om den anpassning som krävs...el vilka hjälpmedel som finns.....

Nu håller jag på att bygga upp kunskapen om min allergi/överkänslighet med benäget o respektfullt bistånd av min nya Hälsocentral Norrlandskliniken.

Vilket hade gjort mig mer o mer trygg om det inte hade varit för tvånget att omsorgstagare ska o måste vara listade på den hälsocentral som är närmast boendet.
Dvs den här på Backen. Den hälsocentral som jag lämnat pga 3 diskriminerande kunskaps- o patientointresserade läkare.

Jag är livrädd för att hamna i beroendeställning:
-till kommunen o dess omsorg....
-till Backens Hälsocentral.....

Jag är livrädd för att tappa kontrollen.

Tappar jag kontrollen o min make inte kan sköta allt el tappar/fråntas kontrollen så är jag lika med död.....mer el mindre fort.

Jag är livrädd!

O jag frågar mig hur situationen är för allergiska/överkänsliga barn......om deras föräldrar tappar kontrollen-försvinner-dör????
Ska då dessa barn tvingas gå igenom hellvetetstesterna-misstagen igen???? O hur många ggr???
O för hur lång tid????
Hur långt ska dom barnen tvingas backa mentalt- kunskapsmässigt-utvecklingsmässigt????

Jag är livrädd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela