Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Min mamma Margit!

Publicerad 2012-10-11 03:59:25 i Tankar/Funderingar

Min mamma Margit Sandgren
född Wessman
var enligt Bror Birger Wessman
en ärlig o fin människa.

Jag tror att hon aldrig någonsin
tagit el stulit något.

Hon var yngst av 13 barn
i ett fattigt hem
med några kor ngn gris
o några höns.

Hennes pappa August Wessman
var stenhuggare
o kallades för Gröt-August
eftersom han alltid hade gröt
med sig till lunch.

Hennes mamma Eurfrusina Wessman
trollade med knäna
för att hushållet skulle gå ihop.

Min mamma o hennes syskon
skickades ofta med mat
till farbror Röstedt
den gamle indelte soldaten.
El så skickades dom dit för att se
hur det stod till med honom.

Min mamma var vacker
även i en potatissäck.
O kunde mkt väl ha plockat potatis
i finkläderna utan att smutsa ned sig.

Hon kom inte ihåg om hon köpte
en klocka el en kofta
för sin första lön.
Hon mins dock att hon hade
en väldigt mkt lagad kofta.

Min mamma hade fått lära sig att trolla med knäna o få hushållet att gå ihop.

Min mamma gav i princip sitt liv
för att jag skulle vara så symtomfri
som möjligt när det gällde
min omfattande allergi/överkänslighet.

Jag undrar vad dom tänker o känner dom som lurade min mamma o pappa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela