Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

11-12/2-2013! Träning! Skottat uterumstaket! Mina lungor o hjärtat! Utvärdering!

Publicerad 2013-02-12 05:57:04 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

11-12/2-2013! Träning! Skottat uterumstaket! Mina lungor o hjärtat! Utvärdering!

Kl 7.12! M-med. 
PEF: 420 EU= 470 W-McK
Inte sovit så tungt. Annars bra. Ögonen tex!
 
Kl 10.05! Koll!
PEF: 450 EU= 495 W-McK.
Skottat 1,5 uterumstakskiva.
 
Andningen känns inte smidig o bra. Känner mig andfådd, o armarna känns tröga o svaga trots mkt mkt lugnt uppvärmningstempo. 
 
Tar X-tra: Oxis Ventoline Bricanyl o Nitrolingual. Börjar om o det känns bra. Precis som när jag simmar o fått känningar på andning o armar.
 
Kl 14.30! Koll!
PEF 430 EU= 479 W-McK
Ätit lunch, pustat lite,torkat svettiga kläder i tårkskåpet.
 
Kl 16.36! Koll!
PEF 440 EU= 487 W-McK.
X-tra: Bricanyl Nitrolingual.
 
Ngt lite irriterande torrhosta när jag avslutat det hela o tagit av ytterkläderna o hängt dom i torkskåpet samt när jag drack juice...... 
 
Vilar nu! 
O skriver detta!
 
Klar med uterumstaket. Styrt undan sista snöhögen. Så när som på allmän putsning som Michael får ta eftersom jag känner mig varm o mör i musklerna nu. 
 
Vill inte gå över ribban o få hjärtkänningar i natt!
 
Michel får också plocka undan redskapen.
 
Jag har inte haft några hjärtkänningar i sorgbandsläget på vä arm. 
Inte heller upp efter vä sida hals o inte heller ont i hjärtspetsläget. 
Jag har inte heller haft ngt mjälthugg på vä sida o inte ngt håll på hö sida.... 
 
Jag har lyckats hålla ett jämt lugnt dragande o konditionsfrämjande tempo utan problem.
Jag har tagit förebyggande medicinering o under-loppet-mediciner.
 
Jag är MYCKET stolt.
 
Knipihop-fotsula-kramp i höger fot. Gick över på 1 minut!
 
Vilar! 
Ny knip-ihop-fotsulskramp i hö fot när jag spetsar foten...... ONT! Men det går över..... 
Trycker på vadmuskeln...... AJ AJ AJ! Huuuuuuuh
 
Nu går det i vågor.....hejsan musklerna...... Aaaaaah........ 
Kniper jag ihop m tårna så krampar fotsulan ännu mera o det gör ännu ondare..... 
Men det är inte upp efter vadmusklerna som när jag simmar......
 
NU verkar det ha slutat....... Det är samma muskler som var svaga iom Giillaine Barren som var värst december 1995-januari 1996. 
 
Knyt-ihop-nävarnakrampen är nog ännu värre. Den får jag tex när jag handsytt en lite längre stund. Då tappar jag nålen.....
Liksom när jag stått o skalat o skurit rotfrukter till ett storkok gryta el soppa. Då får jag svårt att hantera skalaren.... O skalkniven.....
 
12/2-2013! Utvärdering! Träning! Skottat uterumstaket! Mina lungor o hjärtat! 
 
Ingen träningsbaksmälla i form av hjärtkänningar.... Det brukar ha varit redan vid det här laget om träningen m snöskottningen i går varit över ribban för lungornas o kroppens aktuella kondition. 
 
Ju mer över ribban desto mer tidiga känningar under fys.arbetet o desto tidigare fys.arbetsbaksmälla. 
 
Denna regel gäller även det fys.arbete som kommer iom psykosocial belastning.
 
Är lungor o hjärta o kropp i övrigt inte i form så hjälper det inte att vara glad. 
 
Överbelastningen kommer iom att glädjen får utlopp genom högre fysisk o psykosocial aktivitet. 
Att hoppa skutta o sjunga av glädje tar på krafterna på samma sätt som det tar på krafterna att bli irriterad förbannad arg o rosenrasande. 
 
Detta förhållande gäller öven när man är ledsen förtvivlad o gråter häftigt.
 
Att vara glad o stark ökar också risken att glömma bort att man måste passa sig. Kontrollera vad man utsätter sig för.
 
Att säga att ngt går bra att utsätta sig för bara genom att vara glad är kränkande. 
 
Klarar inte hjärta lungor o kropp av att man är arg o förbannad el ledsen förtvivlad o utom sig av sorg så klarar hjärta lungor o kropp inte heller av att man är glad o lycklig...... 
 
OM en läkare el sjuksköterska säger att det går bra att utsätta sig för tex djur i lokalerna bara man är glad så rätta dom. Klarar inte hjärta lungor o kropp av att man är arg o förbannad el ledsen o förtvivlad så klarar kroppen inte heller av att man hoppar o skuttar av glädje el arbetar m glädje. Lungor o hjärta packar lik f.... ihop o sänker verksamheten...... 
 
Att tvinga en människa att vara glad är att ta ifrån människan rätten att vara arg förbannad ledsen o förtvivlad. Det är misshandel iom det tar ifrån människan rätten att säga ifrån. 
 
Det passiviserar o gör människan m hjärt o lungsjukdom bekväm o icke konkurrenskraftig för omgivningen.
 
Detta är inte aceptabelt!
 
Tyvärr så kan omgivningen manipulera ut os oss m allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irriterande ämnen genom att inte tillmötesgå kraven på allergianpassning av sig själva, kropp kläder skor, o av miljön i övrigt. Samt genom val av aktiviteter/arbete.
 
Detta är misshandel. I synnerhet som det är svårt att se blåmärkena i lungorna hjärtat o övriga inre organ...... 
 
Apropå blåmärken. Så innehåller mastcellerna förutom histaminerna även heparin. Detta heparin orakar då blåmärken på huden o i dom inre organen. Detta ska inte blandas ihop med, el skyllas på ev kortisonbehandling. Är behandlingen gör dålig så får man reaktion som frisätter histaminerna o heparin.
 
Histaminreceptorerna är så här långt kartlagda till att vara åtminstone 3 st:
H1, H2 o H3.
 
Det finns mao fler receptorer för histamin. 
 
Tidigare kände man till 2:
'Generell' H-receptor som jag kallar den.
O så den som triggar protonpumpen som frisätter saltsyra o magsäcken o som tidigare inte hämmats av Antihistaminer.
 
För oss m Atopisk Polyvalent Allergi m tillhörande överkänslighet är selektiva antihistaminer en mkt stor fara o ren risk iom att ett okänt antal H-receptorer inte omfattas av dom selektiva antihistaminerna.
 
O det är rent ut kränkande o misshandlande att tvingas avbryta fungerande behandling pga läkemedelsföretagen slutar producera gamla beprövade antihistaminer o kombinationer som fungerar på oss där alla H-receptorer är engagerade iom en blandning av dom 4 immunologiska reaktionssätten för:
 
Allergi o annan överkänslighet:
Typ 1, typ 2, typ 3 o typ 4.
 
 
Källhänvisningar:
 
Histamin!
 
Källa:
---------
Allergi o annan överkänslighet:
Typ 1, typ 2, typ 3 o typ 4
 
Källa:
SPRI-rapport 136. 1983!
Allergi o annan överkänslighet.
------
 
Lungor o hjärta!
Förda PEF-kurvor m uppgifter på effekt aktivitet o mediciner mm.
 
Mig själv som pga avregistrerat läkemedel tvingats:
 
-sjunka i PEF från 
480 EU13826-standard =
520 Wright-McKerrow 
ned till
380-420-(450) EU=
434-470-(495) W-McK.
-sjunka i fysisk standard kondition aktivitet o verksamhet.
-sjunka i framtida utsikter för lönearbete.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela