Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

20/2-2013! Fakta- Allergi o Överkänslighet!

Publicerad 2013-02-20 04:32:00 i Allergi/Överkänslighet-Fakta

20/2-2013! Fakta- Allergi o Överkänslighet!
 
Allergia 1/2013.
Det finns 4 olika grupper som man kan dela in allergiska o överkänsliga personer, barn, i.
De som är allergiska mot:
 
1-kvalster.
 
2-damm.
 
3-flera ämnen som utvecklas sent.
 
4-flera ämnen som utvecklas mkt tidigt i livet. Flest fall av svårbehandlad astma.
Min kommentar:
Påstås vara terapiresistent!
Den är INTE terapirestistent. Det beror på dom moderna ineffektiva selektiva läkemedlen.
Läs min fortsatta kommentar nedan.
 
SPRI-rapport 136 1983.
O immunförsvaret har 4 olika system att reagera allergiskt o överkänsligt på:
Typ 1,
Typ 2,
Typ 3, 
Typ 4.
OBS att blandformer är mkt vanligt.
 
Wikipedia.
Det finns minst 3 olika histaminreceptorer:
H1,
H2,
H3.
 
MIN KOMMENTAR!
 
Jag växte upp utan läkemedel till att börja med.
 
Sedan kom i tur o ordning:
 
1-Lergigansirap.
Jag reagerade bra på denna antihistamin. Jag blev PIGG av den.
 
2-Histason.
En mkt effektiv tablett som var mkt effektiv o lättlöslig (nästan som en sublingual resoriblett.
 
Gick lätt att tugga o skölja runt i munnen med o sedan svälja innan den allergiska reaktionen gått för långt. 
Kunde lösas upp o baddas på läppar o hud. Smakade inte gott men jag lärde mig mkt fort som barn att den gjorde mig BRA o då gick det bra att ta den.
Snabbverkande med ca 3-4 timmars verkan.
Avregistrerat 1990-07-01.  VILKET ÄR EN REN SKANDAL!
 
3-Depotablett Disofrol.
Mkt effektivt mot min Atopiska Polyvalenta Allergi. 
 
Avregistrerat 20130101. VILKET ÄR EN REN SKANDAL!
Det finns inget likvärdigt effektivt läkemedel att ersätta det med.
 
Kombinationspreparat:
Dexbromfeniramin 6mg.
Pseudoefedrin 120mg
Effekt: 10-12 timmar.
 
4-Depo Medrol. 1 dos ggr IV per år.
Mkt effektivt mot min Atopiska Polyvalenta Allergi.
 
Jag hade Depotablett Disofrol samtidigt.
O ända in till mitten av 1990-talet hade jag Histason som AKUT VB-medicin.
 
5-Ett helt batteri med läkemedel för att komma upp i samma uteffekt......
Jag blev känsligare i min allergi/överkänslighet av luftvägsinfektionen med komplikationer våren 1995.
Det är också en anledning till mängden läkemedel.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela