Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

5/2-2013! RIS- o ROS! Restaurang Torget på NUS!

Publicerad 2013-02-07 10:17:15 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

5/2-2013! RIS- o ROS! Restaurang Torget på NUS!
 
Jag var på restaurang Torget (Eurest) på Norrlands Universitetssjukhus igen o åt lunch. Det var på den 1,5 timme som var mellan intag av kontrast o RTG-utredning. 
 
Jag blev MYKET BRA bemött av den kille som stod vid kantinerna o tog emot beställning o slevade dagens lunchalternativ. Bla pga att jag sa att problemet bla löstes genom att dom använde mikrovågsugn istf stekhällen som ALLT steks på. 
Han får en STOR ROS för exemplarisk beteende.
 
Jag HÖLL PÅ ATT BLI NEKAD SERVERING av hon som stod vid den stora stekhällen! 
Hon KÄNDE IGEN MIG!
Hon får RIS för huvudlöst beteende!
O hon får ROS för exemplariskt beteende iom att  hon gav sig! 
 
Det steks olika saker på hällen: ägg potatis o kött av olika sort. 
O det som steks vänds o tas förmodligen upp av samma handredskap. Även om olika redskap skulle användas för olika sorters kött respektive ägg så är risken för sammanblandning alldeles för stor.
 
O den släta hällen skrapas förmodligen rakt över från sida till sida av en o samma skrapa som sedan förvaras ställd i flottrännan framtill. Den räfflade delen till höger på den stora hällen skrapas förmodligen av en räfflad skrapa som då sedan förmodligen förvaras ställd i samma flottränna som den andra släta skrapan..... 
 
Jag har ingen aning om åt vilket håll flottuppsamlingskärlet sitter...... Åt höger till så rinner potatis ägg o köttflott o blandas med köttflottet från den räfflade delen....... Inte bra!
 
Åt vänster o den räfflade sidans köttflott rinner åt vä o blandas med ägg kött o potatisflottet. Grönt!
 
Men allt som steks fräser o sprätter o ångar iväg åt alla håll. Ngt annat är naivt att tro. Det som steks ska ju också upp i rätt stektemperatur för att inte vara hälsofarligt. O då sprätter det.
 
Jag blev BRA behandlad av kassörskan som SKA HA en STOR ROS för exemplariskt beteende!
 
Jag ger en ÄNNU STÖRRE ROS till den kock/kokerska som RÄDDADE HEEELA situation genom sin MKT GODA VILJA o ADEKVATA o OMTÄNKSAMMA FRÅGOR kring matens innehåll. Inklusive det faktum att pommes frites samfriteras med fisk. Så det blev potatis istället.
 
När köttet till tallriken var klar kom informationen att dom använt en särskild liten grill där dom lagt ugnspapper som skydd. Vilket jag uppskattade väldigt mkt. 
 
Det återstår dock att forska i om particklar går igenom papperet.... Jag tror det är grönt. Men tro är en sak. 
 
Detta är ngt för ICA-provkök o ICA-kuriren, COOP o COOP-provkök samt restaurangkedjor att utreda....
 
Sedan ställde kocken/kokerskan en rad initierade frågor om tillbehören.
 
Ansträngningarna från detta ljus till kock/kokerska resulterade i en god tallrik som min mage mådde mkt bra av. På en gång kände jag i munnen att det var rätt. O det knndes mkt lugnt i magen efteråt. 
 
Huruvida det verkligen var rätt när det landade i magen vet jag inte eftersom magen varit lite orolig efter tarmfunktionsutredningen......
Jag fick sura uppstötningar i går kväll. Dagen efter. Vilket mkt väl kan bero på annat. Utredningen tex!
 
Jag har tagit en Omeprazol (protonpumshämmare) som avbryter ev histaminutlöst saltsyraproduktion. 
O så får jag återupprepa övrigt matintag som gjordes tisdag -onsdag för att se om jag får sura uppstötningar igen. 
 
Hur som helst så kommer Restaurang Torget på NUS upp på en STARK ROS för föredömligt beteende. 
 
Hamburgaren kunde dock ha varit mera stekt. Den kändes lite rå o så ska det inte vara..... bara för att jag gör en specialbeställning som tar tid.
 
Det kan också vara bra att det i centralhallen står tydligt angivet var man kan hitta automater med specialkoster.
 
Men en restaurang i centralhallen på ett Universitetssjukhus ska kunna serva konservativa lika väl som reformistiska av olika trosriktningar o inställningar som Muslimer Judar Hinduer Buddister Veganer o Fruterianer osv osv utan några problem. Vissa av dessa grupper har skilda bestick pannor o servicer mm för olika matvaror....
 
Om Restaurang Torget på NUS fixar detta så blir dom än mer populära. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela