Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

9/2- 2013! Utvärdering träning! Slem! Smärta! Illamående! Kräkning! FORTSÄTTNING! Sjukmat!

Publicerad 2013-02-09 17:30:55 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

9/2- 2013! Utvärdering träning!
Slem! Smärta! Illamående! Kräkning!  FORTSÄTTNING! Sjukmat!
 
Kl 16.43!
Ätit mannagrynsvälling m russin m mkt GOD aptit. 
Testat äta smörgås o kroppen ville inte ha den.... Pålägget bla! Hällde upp en liten slurk kaffe. DET gick bra att dricka. Tog inte ngt mera. Inte utmana ödet.
 
Bra sjukmat är lättäten o innehåller både näringstäta
-snabba kolhydrater. Typ socker! Diabetiker kan ta det i form  av en kontrollerad mängd juice.
-långsamma  kolhydrater. Potatis kolrot palsternacka morötter osv. Bra för diabetiker.
-fett kakao kokos.... Solrosolja osv. Olivolja om man tål det.
 
1-
Vätskeersättning som är GOD begärlig o effektiv:
 
3 dl juice el saft.
3 st Resorb.
7 dl vatten.
 
2-
Mannagrynsvälling:
 
-1 tekopp mjölk. El laktos/proteinfri. ? Kokosmjölk? Det har jag inte provat.....
-1 rågad gammaldags msk mannagryn. El ngn kolhydratrik ersättning. Se nedan....
-1 struken msk socker- smaka av..... Kan uteslutas o man dricker sockret som tillåten mängd juice i stället.
-1 tsk salt- smaka av....
1 rejäl klick smör. El laktos/proteinfritt o energirikt alternativ.
 
 3-
Nyponsoppa!
 
Det lever min make på.
 
4-
Tunnflytande potatismos!
Väl kokt mosad potatis blandad m kokosmjölk.... 
Salt 
Socker kan uteslutas.
Fett.... Mkt viktigt! El varför inte Vit Choklad????? Fazer ren choklad tål jag. Kanske fler tål den......
 
5-
Äppelmos.
 
Tunnflytande äppelmos. El annan fruktmos.
Salt
Ev socker el annan snabb energi.
Smör el ngt som russin mandel kokosfett vit choklad..... det man tål.
 
6-
-Man kan ta en liten portion vanlig mat o mixa o tunna ut den o sedan stärka upp den med näringstät energi som man tål.
 
Krydda mer än vanligt för att det SKA smaka ngt.
 
 
ÖVRIGT!
 
Det ska o måste vara lättätet. 
 
Det skulle vara önskvärt om rent fint allergenfritt kakaosmör gick att köpa i dagligvaruhandeln.
Liksom rent kokosfett.......
 
Det skulle underlätta för dom som är allergiska/överkänsliga mot mjölk o smör osv att få det fett som krävs för vävnadsnybildning hormoner o  läkningsprocesser o tillväxt hos barn. O även för att möjliggöra graviditet o fosterutveckling.......
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela