Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

3/3-2013! Hur min allergi diagnosticerades!

Publicerad 2013-03-03 06:56:17 i Allergi/Överkänslighet- Behandling!

3/3-2013! Hur min allergi diagnosticerades!
 
Jag var 4,5 år då jag testades för min allergi o överkänslighet.
 
Sammanlagt så blev det över 90 testsprutor med ämnen. Ämnena delades upp i serier o sattes på låren o ryggen. Jag var som regel inlagd för testningarna i 14 dagar för att få med sena reaktioner (10 dagar)  o för att bli fri från mer omfattande systemrealtioner. 
 
Mamma o pappa var inte med på lasarettet på den tiden. Dom berättade att farmor sagt att
'Det är tur att hon är stark!' Dom berättade också att jag gömde mig under bordet sista gången vi var dit. O då sa läkaren att det var inte ngn idé att fortsätta testa ngt mer för att jag var så allergisk som jag var. Omfattningen var bor schockartad......
 
Jag minns att jag satt på sängkanten o tittade på rutmönsteet på låren o att en personal satt på huk på golvet o tittade på  mönstret av rutor/utslag. Stämningen var lugn. Jag mins ingen rädsla el oro. Bara trygghet.
 
Jag minns att jag hade den andra sängen till höger när nan kom in i rummet. Jag kan INTE minnas ngn säng el så till höger om mig. Det kan ha funnits sängar mitt i mot men det kommer jag inte ihåg. Jag har bar en vag känsla av att det var det.
 
jag minns att jag stog o hängde o höll i handtaget i en dörr o tittade efter ngn.....
Jag minns att jag satt i knät på ngn personal o pratade i tekefonen. Antagligen med mamma el pappa. O kanske också med min bror. Hur som helst så minns jag att jag lade på luren ordentligt o jag tror att jag fick beröm..... för att jag var så ordentlig.
 
Mina föräldrar har berättat att dom fick hjälp av en apotekare i Storunan för att kunna komma underfund med vad jag tålde o inte tålde när det gällde matråvaror. Jag har en maskinskriven lista med råvaror o dess innehåll av vitaminer o mineraler osv..... Antagligen också för att jag skulle få i mig allt det jag behövde i näringsväg. Den listan ska jag skanna in o lägga upp här på bloggen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela