Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

PEF-Scale-Diagram-EU13826-standard/Wright-McKerrow´!

Publicerad 2012-08-29 09:40:00 i Diagnostisering

 PEF-Scale-differanser visade som kurvor.
 
1- EU-13826-standard scale illustrearas av raklinje med ringar: 5 liter/minut-intervaller.
 
2- Wrtight-McKerrow scale illustreras av kurvig linje med kryss: Kraftigt varierande intervaller.
W-McK börjar på 41 l/minut under EU-s, som börjar på 60 L/minut, och går därefter fort upp över EU-skalan.
Varefter den svingar sig högt upp över EU-standarden.
Slutligen dyker den ned under EU-standarden igen uppe på höjden och skillnaden blir återigen mkt stor. W-McK slutar på 800 L/minut och EU-13826-Standard slutar uppe på 877 L/minut
 
Kurvorna skall jämföras i lodrätt led.
 
Det är anmärkningsvärt vilken stor skillnad det är på kurvorna. Över under och i varierande hög grad av skillnad. Risken för felaktigheter i bedömningen är mkt stor. Man måste ha båda skalorna framför sig för att veta om PEF-värdet är OK eller inte.
Eftersom astma bedöms efter nedanstående kriterier (Landstignet i Östergötland) måste man veta vilken skala som används.
Det gör stor skillnad på om >20% tas på ett högre W-McK eller det motsvarande lägre EU-standarden.
Likadant om >20% ett lägre W-McK eller det motsvarande högre EU-standarden.
Det styr läkarens vilja till behandling. Och det styr hela behandlingsrutinen.
 
Jag har varit med om mkt när det gäller PEF-Meter Mini Wright på vårdcentralen.  Det har dock inte hänt på Lung-Allergimott. Membranet har varit trasigt och PEF-en byttes inte trots tillsägelse flera ggr.
 
Jag har, med återhållet motstånd från vissa läkare, tvingats blåsa i den gamla ursprungliga PEF-metern från 50-talet. Se tidigare inlagd bild. Som om detta skulle bevisa att jag i själva verket var bra....
 
PEF- Meter Mini Wright visar INTE tillståndet i dom perifera luftvägarna. Det gör endast ansträngningsprovokation. Cor/Pulm Arbets-EG (Hjärt/Lung Arbets-EKG) samt MAX-Test på Idrottsmedicin. Det är endast dessa tester som visar om det föreligger Hyperventillation eller hypoventillation. Återkommer på denna punkt.

Diagnostik och utredning

Astma - lungfunktionsdiagnostiska kriterier

  • Variabilitet PEF > 20%
  • Reversibilitet PEF > 15% eller > 60 liter per minut
  • FEV1 > 12% och minst 200 milliliter
  • Ansträngningstest PEF sjunker > 15%, FEV1 sjunker > 10%
  • Peroral steroidtest PEF stiger > 20% eller FEV1 stiger > 12%
 
 
Min grafiska illustration av differanserna mellan EU-13826-standard och Wright-McKerrow.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: -anonym-

Publicerad 2012-08-29 18:25:23

du får gärna börja skriva om din vardag lite grann!Skulle vara kul att höra vad du gör på din fritid osv...(som sakt bara ett förslag)du har verkligen en underbart bra blogg Gerd!:)

Svar: Men oj då vad glad jag blir! TACK! Tack så väldigt mkt!
Gerd Elise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela