Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Svampen o Smultronstället del 4!

Publicerad 2012-10-05 09:15:28 i Flicka Tonåring Kvinna!

Min Atopiska Polyvalenta Allergi o Överkänslighet verkar inte ha ngt emot:

Kapsel Fluconazol
Canesten
ACO babyolja oparfymerad
Apoliva Intim Fuktgel oparfymerad

....... Vilken BEFRIELSE det är!.........

I annat fall hade jag fått klara mig med huskurerna som större delen av världens kvinnor får göra.....

En tankevurpa!
Bröstmjölken innehåller immunglobuliner.....
Likaså mjölken från kon efter kalvningen.....
Antar att det är likadant för get- får- jak- o kamelmjölk osv osv....

Yoghurt o fil på denna mjölk innehåller mjölksyrabakterier som ska förekomma naturligt i Smultronstället.... Så man kan då logiskt tänka sig att färsk råmjölk med sina immunglobuliner skulle vara bra på Smultronstället liksom yoghurt o fil med sina mjölksyrabakterier.

Sedan vet jag att det är mkt viktigt vad jag väljer för bindor/trosskydd eftersom jag reagerar på både material o ev kemikalier som är kvar från framställningensprosessen.....

Detta är mkt kinkigt..... Tillverkaren kan också helt plötsligt ändra formula på materialet...... Vilket inte är så kul.

Oblekt toapapper är bäst för mig....

Oblekta pappersservetter finns inte efter vad jag vet. Men det skulle vara bra om det fanns. Tills dess är mjuka slitna tygtrasor som sedan tvättas i 95*C att föredra.

Sedan så kan man läsa om -Svamp el Allergi?- I Sanna Relations.

Citat:

Undersökning visar på hemlig kvinnosjukdom
-------
© sannarelations 1999-2012
http://www.ehdin.com/?navid=2

Sanna Ehdin, fil. dr, immunolog och verksam som fri forskare, föreläsare och författare till tolv böcker som sålt i en miljon exemplar och böcker finns utgivna i tio länder.

-------

Ny studie visar att en tredjedel av de kvinnor som har besvär som vaginal klåda, sveda, och/eller flytningar egentligen visar symptom på Allergisk Feminin Irritation, och inte svampinfektion som man trott.
En brittisk undersökning genomförd av Natracare, företaget bakom ekologisk och naturlig intimhygien för kvinnor, har satt fokus på omfattningen av problem med vaginal allergisk dermatit. Studien visar att så många som en tredjedel av de kvinnor som har besvär som vaginal klåda, sveda, och/eller flytningar visar symptom på Allergisk Feminin Irritation, och inte svampinfektion som de misstänkt.

Undersökningen, som senare upprepats i Canada med samma resultat, visar att så många som en tredjedel av de patienter som söker gynekolog på grund av besvär som vaginal klåda, sveda och/eller flytningar kan ha besvär av vaginal allergisk dermatit och inte svampinfektion, som de hade trott. En av sex gynekologer menar att dessa symptom är värst vid tiden för menstruation, och anser att valet av menstruationsskydd kan vara en orsak eller en förvärrande faktor.

Felaktig diagnos
David Nunns, överläkare i gynekologi, vid Nottingham City Hospital i Storbritannien kommenterar forskningsresultatet så här: "De här resultaten förvånar mig inte alls, eftersom jag under en längre tid har misstänkt en koppling mellan konventionella sanitetsprodukter och de här besvären. Det är bra att problemen nu lyfts fram, eftersom de är ganska lätta att komma till rätta med. När kvinnliga patienter kommer till mig rekommenderar jag dem alltid att prova med ett märke med naturliga tamponger och bindor för att undvika de kemikalier och syntetiska material som regelmässigt används vid tillverkning av så många andra märken".

Nunns fortsätter: "Underlivsirritation som klåda, sveda och flytningar är mycket vanligt bland kvinnor i Storbritannien, och blir fortfarande i regel diagnosticerad som svampinfektion. Den här studien har visat att ledande gynekologer världen över har konstaterat att sanitetsskydd kan vara en orsak till den kraftigt ökande förekomsten av vulval irritation. Att byta till naturliga och kemikaliefria sanitetsskydd kan eliminera de här besvärande symptomen för många kvinnor".

Drar sig för läkarbesök
Så många som 73% av kvinnorna har haft besvär i flera månader innan de söker gynekolog, och 86% har försökt bota sig själv med liten eller ingen framgång. Sextio procent av patienterna blir lättade då de får den korrekta diagnosen, och hävdar att de har varit mycket oroliga i veckor, ibland månader innan.

Syntetmaterial vanligast
De flesta tamponger tillverkas av högabsorberande, klorblekt rayon eller av en kombination av konventionellt odlad bomull och rayon, och regelmässigt tillverkas bindor och trosskydd av flera syntetiska material såsom polypropylen, polyakrylater, ytbehandlingsmedel, plaster och klorblekt pappersmassa. Klorblekning frigör giftiga dioxiner i miljön och kan lämna rester i slutprodukten. Detta, såväl som att det ibland tillsätts doftämnen och även azofärger för att färga tampongkärnan blå eller rosa, är något som de flesta kvinnor är helt ovetande om.

Ekologiskt alternativ
Natracare är en serie helt naturliga och ekologiska hygienprodukter för intimhygien. Sortimentet erbjuder mer än 20 produkter för ett bekvämt och pålitligt skydd samtidigt som de värnar om både miljön och kvinnors hälsa. Varumärket omfattar tamponger och våtservetter av 100% ekologisk bomull, naturliga amningsinlägg samt bindor, inkontinensskydd och trosskydd av ekologisk bomull, klorfri cellulosa och absorbenter av majsstärkelse.

Lisbeth Arvidsson, vd för Ekohygien som distribuerar Natracare i Sverige, berättar: "Vi får dagligen brev, telefonsamtal och email från kvinnor som berättar att deras besvär försvunnit sedan de bytt till Natracare. Allt fler människor tänker på sin hälsa och miljön då de väljer vad de skall äta, men det är först nu som intimhygienprodukters påverkan på kvinnors hälsa har undersökts."

Fotnot: Undersökningen genomfördes bland 40 gynekologer i Storbritannien. Undersökningens resultat stärktes genom att samma undersökning, genomförd i Canada något senare, visade på samma resultat som i den brittiska.

Som ett led i att lindra och förebygga underlivsbesvär rekommenderas Natracare av The Vulval Pain Society (www.vulvalpainsociety.org)

Min kommentar: Det är mycket intressant att man äntligen lyfter fram det fakta att de starka kemikalier som används i tamponger och bindor givetvis inte hör hemma i kvinnors känsliga underliv. Jag förvånas över att folk verkar betrakta hud och slemhinnor som ett sorts läderskal som tål vad som helst. Det är första barriären för immunförsvaret och ska inte utsättas för hälsovådliga kemikalier – punkt.

Jag har länge sagt att mycket av det som folk tror är infektioner, förkylning (slembildning) och huvudvärk egentligen är överkänslighet och allergier mot saker de inte tål. Det är dags att börja lyssna på och respektera kroppens reaktioner lite mer!

Jag har använt dessa ekologiska tamponer och trosskydd i snart åtta år för att de känns bra och "snälla" mot slemhinnorna. Jag växlar mellan Natracares ekologiska produkter och Ellen-tampongen som ju tillför de hälsofråmjande laktobakterierna för slidan.

Tips: Om du har lätt illaluktande flytningar (svamp troligen) kladda inte med de piller och krämer som finns på apoteket för de gör det bara värre. Ta istället en tub Lactal i slidan och sätt in en Ellen-tampong som får sitta i ett halvt dygn. Det återställer balansen snabbt, och om det behövs upprepa en gång till.
(Lactal coh ELLENtamponger finns på apoteket eller Ellen beställes nedan.)

» www.ellen.se

Slut citat!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela