Gerd Elise Lundsten

Hälsa/Träning Allergi/Överkänslighet Hjärta Foto Musik Tankar/Funderingar Relationer

Stöd till VK-insändare 27/9-2012 'Brist på respekt för doftallergiker på arbetet.'

Publicerad 2012-09-27 12:59:09 i RIS- Huvudlöst bemötande!

Jag uppskattar Ordet-Fritt-artikeln: 'Brist på respekt för doftallergiker på arbetet.'

Jag håller helhjärtat med 'Less på att bråka med arbetskompisar.'
Jag är så less på detta ständiga påminnande utan effekt. Som omgivningen uppfattar som tjatigt hysteriskt onödigt överdrivet obekvämt osv osv.

Detta är synnerligen jobbigt när det sker inom hälso- sjukvård o omsorg som även ska serva grupper av människor med allergi/överkänslighet i en för dem tillgänglig A-/Ö-anpassad miljö.

Arbetsplatser utanför vård o omsorg ska också tillhandahålla varor tjänster o arbete i A-/Ö-anpassad miljö tillgänglig för personer med A/Ö.

Kan man säga att vi med allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irriterande dofter mm blir utsatta för ngn form av informell blockad
med APO:s tysta medgivande/deltagande när chefer o arbetskamrater inte allergi/överkänslighetsanpassar miljö o arbetsuppgifter?

2-
Kan man säga att vi med allergi/överkänslighet mot djur rök/damm parfym/irriterande dofter mm blir utsatta för ngn form av informell lock out
med APO:s tysta medgivande/deltagande när chefer o arbetskamrater inte allergi/överkänslighetsanpassar miljö o arbetsuppgifter?

Vi blir ju försämrade för kortare el längre tid o/el blir riktigt dåliga o för lång tid framöver om vi vistas i dåligt anpassade miljöer el rent ut icke anpassade felaktiga miljöer.

Vi blir utestängda från arbetsplatserna pga omgivningens ogillande....
Vi blir tom avskedade pga frånvaro orsakad av icke anpassad arbetsmiljö, arbetskamrater chefer föreståndare kontor gemensamma lokaler mm.
Dvs ngt som vi med A/Ö inte rår för utan drabbas av pga omgivningens ovilja till anpassning....
Det är vi som blir syndabockar till ngt vi inte rör för. Syndabockar för ngt som som omgivningen ska anpassa sig till.
Det är inte vi det är fel på.
Det är omgivningen som är ansvariga. Vi blir uteslutna om inte omgivningen tar sitt synnerligen personliga beslut om personligt ansvar för vår miljö.

O är det så att dom har sådant arbete att det innefattar djur- rök/damm parfym/irriterande dofter mm så förväntar jag mig att dom i sin utbildning o profession även innefattar tillvägagångssättet för att befria sig från allergener/irritanser så att dom inte sprider detta vidare till A/Ö-anpassade lokaler o personer med A/Ö mot
djur- rök-/damm- parfym-/irriterande dofter mm.

Om det är så att dom har sådana aktiviteter på sin fritid som ex djuruppfödning, kor grisar hästar hundar katter parfym/dofter/blommor mm, så förväntar jag mig att dom i sin utbildning o profession även innefattar tillvägagångssättet för att befria sig från allergener/irritanser så att dom inte sprider detta vidare till A/Ö-anpassade lokaler o personer med A/Ö mot
djur- rök-/damm- parfym-/irriterande dofter mm.

Vi ska inte heller glömma att vi med A/Ö också har rätt till A/Ö-anpassade fritidsaktiviteter. Där det många ggr är en stor del delatagare som jobbar inom hälso- sjukvård- o omsorg. O som därmed även kan förväntas vara djur- rök-/damm- parfym-/irritande doftfria även på sin fritid. I varje fall pga många inte hinner hem mellan arbete o fritidsaktiviteter.

O kvaliteten o urvalet på dom oparfymerade produkterna som ex schampoo balsam hårinpackningar o -stylingprodukter skulle stiga avsevärt med den försäljning som eg skulle krävas för att fylla behovet av parfymfria produkter hos både anställda o kunder inom privat o offentlig vård o omsorg samt företag med varor o tjänster.

Gerd Lundsten

Atopisk Polyvalent Allergi samt Överkänslighet med omfattande medicinering o miljökrav samt ev andningsskydd.
Hjärtmuskekskada pga hjärtinfarkt. Medicinerad!

Sjukersättning pga utbränning/utmattning pga kamp för allergi-/överkänslighetsanpassad arbets- o boendemiljö inom kommun o landsting o rätt till anpassad yrkeskarriär inom kommun o landsting.

Gerd Lundsten I-Phone!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gerd Elise

Född 1957. Jag har en Atopisk Polyvalent Allergi som jag är född med. Min viktigaste dag är när jag och Michael träffades för första gången den 9/5-1990. Det var på hans jobb. Vi var ute och åt middag för första gången den 18/5-1990. Vi förlovade oss den 15/9-1991. Vi gifte oss den 3/7-1993. I övrigt får ni lära känna mig genom det jag skriver.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela